Budowanie relacji z klientem – 10 dobrych praktyk
- Budowanie relacji z klientem – 10 dobrych praktyk
- Jak budować relacje z klientem? 10 dobrych praktyk
- 1.Duża responsywność
- 2. Indywidualne podejście do klienta
- 3. Emanuj spokojem
- 4. Zastanów się nad uwzględnieniem social selling
- 5. CRM
- 6. Przypominanie się o sobie
- 7. Grzeczność
- 8. Docenianie klienta
- 9. Zrozumienie potrzeb klienta
- 10. Używaj odpowiedniego języka
Budowanie relacji z klientem – 10 dobrych praktyk
Człowiek wchodzi w kontakt z drugą jednostką praktycznie każdego dnia, gdyż relacja z drugą osobą to kluczowy element egzystencji. Jednak różne rodzaje znajomości cechują się odmiennym charakterem. W sytuacjach biznesowych, kiedy firma oferuje klientowi jakiś produkt, budowanie relacji z klientem ma wyjątkowe znaczenie, a w obecnych czasach zaangażowane podejście do potencjalnych klientów zaczyna odgrywać coraz większą rolę.
Jak budować relacje z klientem? 10 dobrych praktyk
Budowanie silnej relacji z klientem sprawia, że firma staje się bardziej wiarygodna w jego oczach, co sprawia, że zostają oni z nią na dłużej. Jak budować trwałe relacje z klientami? Poniżej przedstawiamy 10 dobrych praktyk, które warto zastosować w tym procesie
1.Duża responsywność
Informuj o swojej dostępności i w ramach niej bądź zawsze w pełnej gotowości na reakcje np. kiedy klient napiszę do Ciebie z problemem.
2. Indywidualne podejście do klienta
Nikt nie lubi być traktowany w sposób mechaniczny. W relacji liczą się najmniejsze rzeczy takie, jak zwracanie się do kogoś po imieniu. Traktuj klienta jak indywidualność, której uczucia i opinia ma znaczenie, a zauważysz niewiarygodne efekty.
3. Emanuj spokojem
Czasami zdarzają się sytuacje, w których Twoja usługa czy produkt zawiódł oczekiwania klienta. Gdy klient zgłasza do Ciebie skargę lub nawet traktuje Cię w sposób pretensjonalny, nie stosuj wtedy zasady „oko za oko”. W takiej sytuacji najlepiej zareagować łagodnie, przyjąć jego uwagi i zaproponować jakąś formę rekompensaty.
4. Zastanów się nad uwzględnieniem social selling
Jest to budowanie relacji z klientem za pomocą mediów społecznościowych. Takie medium daje CI możliwość utworzenia długotrwałych, co wpływa na lojalność konsumenta. Skorzystaj z tego!
5. CRM
Czyli zarządzanie relacjami z klientem. Jest to szereg metod i narzędzi, które możesz wykorzystać do budowanie relacji z twoim odbiorcami. Systemy CRM mogą wesprzeć działanie Twojej firmy.
6. Przypominanie się o sobie
Rób to np. za pomocą okresowych zniżek, ofert i rabatów. Takie okazje na pewno zainteresują niejedną osobę. Dodatkowo wpłyną korzystnie na promocję Twojej firmy i przede wszystkim dobre relacje z klientem.
7. Grzeczność
Używanie słów dziękuję, proszę, przepraszam to podstawa zdrowych relacji w życiu codziennym. Podobnie jest w biznesie, nie zapominaj o tym!
8. Docenianie klienta
Wysyłanie maili z podziękowaniem za zakup może wprawić klientów w dobry nastrój i sprawić, że twoja firm zaplusuje w ich oczach.
9. Zrozumienie potrzeb klienta
Planujesz bombardować klienta wszystkim usługami, które oferuje Twoja firma? Taka nachalność przynosi z reguły odwrotny efekt.
Wykorzystaj narzędzia do pomiaru satysfakcji i potrzeb Twoich odbiorców. Dopiero, znając profil klientów można zaproponować im celowaną usługę.
10. Używaj odpowiedniego języka
Niezwykle istotne jest sposób komunikowania informacji na temat firmy i proponowanych usług. Wykorzystaj do tego prosty i zrozumiały język, pozbawiony fachowej nomenklatury. Twoje usługi mają służyć ludziom i dlatego tak ważne jest wytłumaczenie im ich przydatności.