Nagłówki H1-H2 -H3 w tekstach copywriterskich.
Jesteś na tej stronie, bo zainteresował Cię tytuł i meta tekst, prawda? Ten pierwszy mówi ogólnie o przedmiocie zainteresowania Czytelnika, a ten drugi rozszerza opis. Ważne są także śródtytuły, czyli nagłówki. Dana osoba dzięki nim wie, czy tekst jest na pewno o tym, co ją interesuje. Nie trzeba nikogo przekonywać, że wpływa to bezpośrednio na „czytalność” danego tekstu. Dlatego ważne, by każdy copywriter miał zawsze na uwadze te kwestie.
H1: Nagłówki H1 H2 H3 HTML – optymalizacja strony
Tytuł i śródtytuły powinny dokładnie odpowiadać temu, co znajdzie się w treści. Są gwarancją tego, że Czytelnik uzyska odpowiedzi na swoje pytania. Dzięki temu można z łatwością zaprezentować się jako ekspert w danej dziedzinie. Ponadto ułatwia to pozycjonowanie stron. Klienci, pasjonaci, osoby szukające różnorodnych informacji łatwiej znajdą to, czego szukają. Dobre nagłówki HTML zwiększają ruch na stronie, a przecież wiadomo, że to Czytelnicy nadają sens pisaniu na jakikolwiek temat, czy to będzie strona o tym, jak ugotować kaszę jaglaną, jak zaoszczędzić na ubezpieczeniu OC, czy też, jak stworzyć jedyne w swoim rodzaju logo, które zapisze się w branży.
Struktura danej strony internetowej zwykle przybiera taki kształt:
- najważniejszy jest tytuł,
- po nim następuje nagłówek pierwszego rzędu o nazwie H1,
- pod nim będzie nagłówek drugiego rzędu H2,
- a następnie wystąpi nagłówek trzeciego rzędu (dodatkowy) H3,
- czasami występują także H4, H5, H6, w zależności od zapotrzebowania piszącego.
W nagłówkach HTML ważna jest więc hierarchia. Nie istnieje jeden sposób pisania tekstów, który będzie dobry dla każdej branży i dla każdego SEO copywritera. Jeśli pisze się prosty tekst copywriterski np. o dobroczynnych działaniach dziewanny, czy o tekstach, które sprzedają się same w social mediach, nie będzie potrzebne stosowanie dalszych, dodatkowych nagłówków.
H2: Nagłówki H1-H3 SEO a pozycjonowanie strony
H1 powinien wskazywać zawsze na to, jaka jest zawartość danej podstrony. Zwykle będzie większy niż pozostałe. Najczęściej występuje na niej tylko raz, jednakże nie ma na to sztywnych reguł. Każdy bloger może zastosować takie formatowanie, jakie będzie dla niego najlepsze.
To od nagłówka H1 zwykle zależy najwięcej (po tytule), bo na niego „zwracają” uwagę wyszukiwarki internetowe. Konieczne jest, by słowo kluczowe lub takie, które jest często typowane przez Czytelników, było w nim zawarte. Nie powinno jednakże być identyczne. To, co się w nim znajdzie, zależy od charakteru danego bloga czy strony. Np. sklepy internetowe mogą mieć w nagłówkach kategorie produktów, na blogu to tytuł wpisu na podstronie. Pozostałe nagłówki do tekstów powinny również zawierać frazę główną kluczową lub jedną z fraz pomocniczych. Ważne, by były logiczne, napisane z sensem i poprawne gramatycznie.
Nie ma ścisłych reguł pisania, więc różne strony, blogi rozmaicie podchodzą do tego tematu. H1 może być użyte np. do logo, tytułu artykułu na głównej stronie, nazwy bloga, H2 często bywa tytułami artykułów np. w panelu bocznym, tytułami działów. H3 jest zwykle używane na danej podstronie jako nagłówek trzeciego rzędu, np. w sekcji Napisz komentarz. Niektóre strony wcale nie używają oznaczeń H1-H3, jednak to ogranicza ich zasięg.
Aby zastosować nagłówek HTML, zwykle trzeba użyć odpowiedniego formatu. Będzie to przykładowo: ≺h1≻Tytuł artykułu≺/h1≻.
H2: Fraza ogólna a long tail
Fraza ogólna, inaczej zwana generyczną, składa się najczęściej z jednego czy dwóch słów. Zwykle charakteryzuje się dużym stopniem ogólności, np. Często generuje wiele wejść, ale małą ilość odpowiedzi (czyli np. zakupu danego produktu). Przykładem może tu być ogród, czy kaszel. Natomiast fraza długiego ogona („long tail”), jak sama nazwa wskazuje, jest dłuższa i dookreśla frazę ogólną. Przykładowo, dana osoba poszukuje wiadomości, jak zrobić ogród na tarasie, czy też, co podać na kaszel u małego dziecka, więc właśnie te słowa wpisze w wyszukiwarkę. Trzeba się postawić w sytuacji Użytkownika i pomyśleć, co mógłby wpisać w sytuacji np. wystąpienia jakiegoś problemu.
H2: Jak pisać dobre nagłówki? Przykłady
Należy zacząć od tego, że istotne jest, by tekst nieco dłuższy niż kilka linijek zawierał nagłówki H1-H3 w tekstach copywriterskich. Dlaczego są ważne? Bo rozbijają tekst, który dzięki temu nie jest jednolitym blokiem. Czytelnik łatwiej odnajdzie fragmenty, które go interesują i nie zniechęci się masą zdań. Dobry nagłówek powinien:
- wprowadzać do tematu i określać, co można będzie znaleźć w akapitach pod nim,
- zachęcać do zagłębienia się w tekst,
- lepiej pozycjonować stronę,
- organizować tekst.
Przy wymyślaniu nagłówków H1-H3 należy wziąć pod uwagę kilka kwestii.
- Ważna będzie rzeczowość. Lanie wody i nic niemówiące tytuły odstraszą Czytelnika. Jak prowadzić swoje social media? to dobry, konkretny nagłówek, który wprowadzi go w ciekawy dla niego temat.
- Mało znaków, dużo treści. Nikt nie lubi czytać nagłówków na dwie linijki, bo sens takiego zdania się rozmywa. Przykładem dobrego H1 będzie np. Kampania marketingowa – jak wykorzystać social media?, a przykładem złego – Jak można wykorzystać social media, na przykład Facebook do stworzenia kampanii marketingowej?
- Odpowiedni język jest ważny. Inaczej będą wyglądały nagłówki H1, H2, H3 w tekście parentingowym o odrze (tu można pisać bardziej familiarnie), a inaczej będzie się prezentował tekst biznesowy o ostatnich spadkach na giełdzie kryptowalut.
- Zawsze sprawdzają się wyliczanki, np. 10 metod wywabiania plam w domu lub zdania zaczynające się od Naucz się…, Najlepszy sposób na…, Czym jest… albo od konkretnej frazy, np. Migrena – jak się przed nią zabezpieczyć?
Po sprawdzone i skuteczne metody pozycjonowania Twojego sklepu internetowego zapraszamy na LINK.
Wielu właścicieli stron internetowych nie korzysta z zalet pozycjonowania strony dzięki nagłówkom H1-H3 w tekstach copywriterskich. Dlaczego są ważne? Bo dzięki nagłówkom HTML strona może być łatwo umieszczona wysoko przez wyszukiwarki, a przecież rzesza czytelników i klientów to cel, do którego dąży każdy właściciel. Dzięki temu łatwiej będzie im znaleźć to, czego szukają, czyli Twój sklep i Twoją stronę. Odpowiednie zdefiniowanie i napisanie nagłówków przyciągnie osoby poszukujące dokładnie tego, co oferujesz.
Iwa E.