Mapa podróży klienta, czyli ścieżka zakupowa
Wyprzedź konkurencję i zwiększ sprzedaż w sklepie
Rynek e-commerce w Polsce w czasie pandemii znacznie się powiększył. Jeśli trafiłeś ze swoim produktem w niszę – świetnie! Jeśli nie – czeka Cię rywalizacja o klienta z konkurencją. Prawidłowo zaplanowana mapa podróży klienta, czyli tzw. ścieżka zakupowa to narzędzie, które pomoże Ci wygrać tę walkę.
Co wpływa na atrakcyjność sklepu internetowego? Z pewnością estetyczne zdjęcia, prostota i nowoczesność czy rzeczowe opisy produktów. Jednak żaden z tych elementów nie zadziała, jeśli ścieżka zakupowa będzie rozplanowana w sposób nieintuicyjny i chaotyczny.
Zdobądź zaufanie swoich klientów – stwórz mapę podróży klienta
Mapa podróży klienta to schematyczna reprezentacja drogi, jaką klient odbywa od momentu wejścia na stronę internetową, aż po dokonanie ostatecznego zakupu. Stworzenie takiej mapy pozwali Ci na głębszy wgląd w motywacje i potrzeby Twoich klientów. To z kolei umożliwi zapewnienie konsumentowi pozytywnego doświadczenia z marką, czyli tzw. user experience. Zatem planując mapę podróży klienta, budujesz zaufanie i lojalność nabywcy wobec marki, a to wielki krok naprzód w stronę zwiększenia zysków w sklepie.
Jakie korzyści osiągniesz, dzięki stworzeniu mapy podróży klienta ścieżki zakupowej?
1. Nienachalny marketing
Znając potrzeby i motywacje swoich klientów, bez problemu zachęcisz ich w łagodny sposób do zrobienia zakupów. Nie będziesz do tego potrzebować utartych sloganów jak „Najlepszy produkt na rynku”. Wystarczy, że – zarówno fotografiami produktu jak i odpowiednimi treściami – odpowiesz na potrzeby Twoich klientów, wyprzedzając ich ewentualne pytania.
2. Nowi klienci
Mając doprecyzowane dane demograficzne i psychograficzne Twojej grupy docelowej, jesteś w stanie kierować swoją komunikację wyłącznie do nich. Jeśli Twoi konsumenci będą mogli utożsamić się z tym, co zobaczą i przeczytają na stronie, poczują, że to jest ich miejsce i to tu będą chcieli robić zakupy. Stwórz sklep internetowy, który będzie przyjazny dla Twojej grupy docelowej, a unikniesz przyciągania przypadkowych osób, którym może nie spodobać się to, co widzą.
3. Proaktywna obsługa klienta
Nawet Twoja obsługa klienta skorzysta z posiadania takiej mapy. Znając dobrze odbiorców sklepu, osoby pracujące w tym dziale będą wiedziały, jak im pomóc, by zrobić to skutecznie i zyskać ich przychylność. Dobrze zaplanowana ścieżka zakupowa pozwala przewidzieć z wyprzedzeniem i zaplanować strategię obsługi klienta.
4. Utrzymanie klienta
Możesz także zyskać szansę na zwiększenie wskaźnika utrzymania klienta, który jest jednym z ważniejszych elementów składających się na sukces sklepu. Bowiem koszt pozyskania nowego klienta jest dużo wyższy niż utrzymania istniejącego, dlatego tak ważne jest, by sklep był atrakcyjny dla odwiedzających.
5. Myślenie proklienckie całego zespołu
Gotową mapę podróży klienta warto przekazać wszystkim pracownikom firmy. Dzięki temu każdy dział będzie miał wgląd w cechy klienta docelowego. Mając w głowie jego wizerunek, praca nad nowymi rozwiązaniami będzie automatycznie przebiegała we właściwym kierunku.
Taką ścieżkę zakupową będziesz w stanie zbudować sam, pod warunkiem – oczywiście – że potrafisz wyodrębnić swoją grupę docelową. Jeśli nie, zaproś do współpracy zespół wykwalifikowanych osób, które pomogą Ci w stworzeniu przyjaznego miejsca dla Twoich konsumentów.
Anna Mikońska