Czym jest landing page?
Czy landing page jest Ci potrzebny, skoro wiesz, że rynek e-handlu jest wymagający i konkurencyjny. Dlatego też warto zastanowić się, jak sprawić, żeby firma wyróżniła się na tle innych i popracować nad tym, żeby narzędzia, jakich używamy w biznesie, pracowały dla nas. Staranny ich wybór może być tym elementem, który zadecyduje, że to właśnie my okażemy się lepsi w pozyskiwaniu klientów, a więc będziemy lepiej zarabiać. Nie ma wątpliwości, że dobra strona internetowa, to jeden z najważniejszych elementów w e-branży, ale jest jeszcze szereg innych pomocy, które pozwolą nam wyróżnić się na rynku.
Dbanie o relacje z klientami, zapewnienie widoczności strony w wynikach wyszukiwarki, prowadzenie rozmaitych kampanii promocyjnych. Weryfikacja wyników pracy, to tylko jedne z bardzo wielu wyzwań, z którymi zmagają się prowadzący biznes w sieci. W poniższym artykule znajduje się wyjaśnienie, dlaczego tak ważna jest landing page, czyli tak zwana strona docelowa. Jakie korzyści niesie za sobą jej posiadanie?
Co to jest landing page?
Landing page to pierwsza strona, na którą trafia odwiedzający, czyli potencjalny klient, który został pozyskany wskutek podejmowanych przez firmę działań marketingowych. Ważna jest także ekspozycja, czyli tzw. USP (unikalna propozycja sprzedaży) oraz korzyści, które można osiągnąć poprzez zakup danego produktu lub skorzystanie z oferowanej usługi. To te cechy stanowią na tyle istotną wartość dla użytkowników, że ci chętniej realizują cele zamierzone przez właściciela danej witryny.
Wspomniany już landing page, to samodzielna strona internetowa, stworzona specjalnie na potrzeby kampanii marketingowej lub reklamowej. To miejsce, w którym użytkownik „ląduje” po kliknięciu łącza w wiadomości e-mail lub reklamach zamieszonych na, na przykład, Google, YouTube, Facebooku, Instagramie, Twitterze lub podobnych miejscach w sieci.
W przeciwieństwie do stron internetowych, które zwykle mają wiele celów i zachęcają do zagłębienie się, odsyłając od linku do linku, strony docelowe są projektowane z jedną intencją, nazywaną wezwaniem do działania lub w skrócie CTA (Call To Action). Jakie jest zamierzenie? To wskazanie odbiorcy komunikatu, jaką czynność ma wykonać na stronie internetowej i zachęcenie go do niej. Najprostszym przykładem jest przycisk „Czytaj dalej” przy artykule lub „Kup teraz” w sklepie internetowym.
Wyrazistość stron docelowych sprawia, że są one najlepszą opcją dla zwiększenia współczynnika konwersji z kampanii marketingowych oraz obniżenia kosztów pozyskania klienta lub sprzedaży, a więc warto zainwestować w dobrze dopracowaną stronę landing page, bo pozwoli ona sprzedać usługę i pokierować użytkownika sieci w miejsce, w którym na niego oczekujemy z ofertą naszej firmy.
Kluczowa różnica między stroną główną a stroną docelową (landing page)
Podstawową i widoczną gołym okiem różnicą pomiędzy strona główną, a landing page jest to, że strona główna ma mnóstwo linków, odsyłających w jej różne miejsc. Strona docelowa (landing page) tylko jeden, bo cel takiej “strony lądowania” jest wyraźny i jasno określony – pozyskanie klienta, czyli tego, żeby odwiedzający pozostawił po sobie znak w postaci danych po np., wypełnieniu formularza.
Podczas gdy strona główna zawiera dziesiątki potencjalnych elementów rozpraszających wchodzącego na stronę użytkownika, a zatem potencjalnego kupującego, idealna strona docelowa jest bardzo skoncentrowana. Mniej linków na landing page zwiększa konwersję, ponieważ istnieje mniej tak zwanych clickables, które dekoncentrują klienta i nie prowokują go do działania. Dlatego eksperci ds. marketingu zawsze używają dedykowanej strony docelowej jako miejsca generującego docelowo ruch.
Strona główna wygląda niesamowicie. Prezentuje markę, pozwala ludziom zapoznać się z gamą produktów i oferuje dodatkowe informacje o firmie i jej wartościach. Stąd gość może udać się w dowolne miejsce – ubiegać się o pracę, przeczytać informacje prasowe, zapoznać się z warunkami korzystania z usługi, opublikować post na forach społecznościowych itp., ale niekoniecznie dokona zakupu. I o to chodzi, do tego ma prowokować strona docelowa. Klarowność w połączeniu z chwytliwymi reklamami, które promują pojedynczą ofertę, sprawia, że odwiedzający staje się klientem. Landing page lepiej radzi sobie z konwersją ruchu, który już zdobyła marka, ale też pozyskuje kolejnych kupujących produkt. To jest największa moc stron docelowych!
Jakie są rodzaje stron docelowych?
Jest wiele rodzajów landing page. Wszystko zależy od specyfiki firmy, ale tak naprawdę istnieją dwie archetypowe strony docelowe. Definiują je ich cele:
- Strony docelowe generowania potencjalnych klientów: zwane także stronami „lead gen” lub „lead capture” – używają one formularza jako wezwania do wykonania określonej czynności. Ten formularz prawie zawsze gromadzi dane o potencjalnych klientach, takie jak nazwiska i adresy e-mail odwiedzających.
Przykład: marketingowcy i firmy sprzedające drogie produkty używają tego typu strony docelowej do tworzenia listy potencjalnych klientów. Czasami oferują jakąś zachętę, najczęściej coś darmowego, na przykład ebook lub webinar, w zamian za to użytkownik zostawia swoje informacje kontaktowe. Marki e-commerce mogą również wykorzystywać te strony do tworzenia list, oferowania bezpłatnej wysyłki lub specjalnych ofert.
- Click Through Landing Pages: często używane przez sprzedawców e-commerce, czyli strony docelowe, przechodzące bezpośrednio do sprzedaży lub subskrypcji. Zwykle mają prosty przycisk jako wezwanie do działania, które kieruje użytkownika od razu do płatności, podobnie jak sklep z aplikacjami lub kończy transakcję.
Jakie są zalety strony docelowej?
Podsumujmy. Dlaczego warto mieć dobrą stronę docelową? Jakie korzyści dla firmy płyną z posiadania idealnie opracowanej landing page?
Wybrane zalet posiadania strony typu landing page:
- Wyraźna oraz unikalna propozycja sprzedaży.
- Łatwość w zapamiętaniu marki.
- Intuicyjne prowadzenie użytkownika, jak za rękę.
- Przejrzysty, estetyczny wygląd.
- Obecność tzw. dowodów społecznych, czyli np. opinii klientów.
- Wzrost poziomu konwersji.
- Możliwość przedstawienia korzyści produktu lub usługi w bardzo czytelny sposób.
- Łatwość w testowaniu osiągów.
- Możliwość bezproblemowego ulepszania oraz modyfikowania strony zgodnie z potrzebami firmy.
Jakie są więc zalety posiadania dobrze skonstruowanej landing page? Przede wszystkim budowa strony, która „nakazuje” zrealizowanie celu zamierzonego przez właścicieli serwisu. Trzeba pamiętać jednak o tym, aby nie przesadzić z wyglądem oraz częstotliwością powtarzania się pewnych elementów, gdyż tym sposobem można zrazić użytkownika. Najważniejsza jest równowaga i unikanie nachalności działań.
Nie masz jeszcze strony internetowej? To nie jest żaden problem. Sprawdź ofertę i stwórz skrojoną dla twoich potrzeb, świetną witrynę. Idealna strona www pozwoli sprzedać produkt, docierając nawet do najbardziej wymagających klientów.
Hanna Kuchlin-Amri