Strony one page. Co to jest i kto powinien z nich korzystać?
Czym jest strona one page i kto powinien z niej korzystać? Aby firmowe strony internetowe były bardziej czytelne i przejrzyste, konieczna jest ich aktualizacja. Takie zabiegi mają na celu przyciągnięcie klienta, który zmęczony jest witrynami przepełnionymi niepotrzebną treścią i błędnie ładującymi się multimediami. Użytkownicy oczekują stron www przejrzystych i prostych w obsłudze. Właśnie taką funkcję pełnią strony one page, które coraz częściej wykorzystywane są przez przedsiębiorców. W artykule postaram się przedstawić jak działa strona one page, kto najczęściej z niej korzysta oraz jak wygląda pozycjonowanie w rzeczywistości.
Czym są strony one page?
strony one page jest to strona internetowa, która nie jest złożona z wielu podstron. Jest to witryna, która zbudowana jest wyłącznie na jednej karcie. Zaopatrzona jest w menu oraz segmenty. Użytkownik poszukujący poszczególnych informacji, klika w spis treści, a następnie zostaje przekierowany do konkretnego miejsca, gdzie znajduje właściwy tekst. Za przykład mogą tutaj posłużyć dane kontaktowe firmy, które najczęściej znajdują się na końcu strony internetowej. Jeśli użytkownik chce dotrzeć do takich treści, może przejechać kursorem na na sam dół one page lub kliknąć odpowiednią ikonę w menu. W takim wypadku klient zostanie przekierowany automatycznie do danych adresowych firmy.
strony one page najczęściej porównywana jest do strony głównej, na której znajdują się połączone strony. Poszczególne zakładki zintegrowane są pionowo, czyli znajdują się jedna pod drugą i przewijają się przed oczami użytkownika, gdy ten chce znaleźć interesujący go temat.
Kto korzysta ze strony one page?
Strony one page powstały z myślą o urządzeniach mobilnych, które w pewnym stopniu ograniczają poruszanie się po tradycyjnych witrynach zbudowanych ze strony głównej i podstron. Użytkownik, który korzysta z np. z tabletu w szybki sposób może przejrzeć stronę www i odnaleźć interesujące go treści. Poruszanie się po stronie internetowej za pomocą tradycyjnych zakładek, bywa przy nieodpowiednim przystosowaniu witryny skomplikowane i uciążliwe.
Eksperci poddają pod wątpliwość, czy firmowa strona powinna być witryną typu one page. Każdy specjalista związany z e-marketingiem widzi to inaczej. Przede wszystkim wszystko uzależnione jest od tego, jaką funkcję ma pełnić strona internetowa przedsiębiorcy. Rozbudowane witryny, które udostępniane użytkownikom ogrom informacji, będą mało użyteczne w postaci one page. Strony one page sprawdzają się najlepiej w przypadku stron firmowych, które mają służyć, jako wizytówki danej firmy. Zamieszcze informacji i przekazanie ich użytkownikowi za pomocą funkcji one page staje się bardziej skuteczniejsze, przejrzystsze i efektywniejsze.
Jak wygląda pozycjonowanie strony one page?
Większość ekspertów SEO zgadza się, że pozycjonowanie strony one page jest trudniejsze niż tradycyjnych stron internetowych. Nierzadko pozycjonowanie ich jest wręcz nie możliwe. Już podczas pierwszego etapu budowy takiej strony należy mieć na uwadze jej odpowiednie zaprogramowanie. Stronę internetową należy podzielić na sekcje, wprowadzić nazewnictwo poszczególnych bloków oraz zastosować podtytuły. Można również przypisać kolejnym blokom osobny adres URL. Dzięki temu zabiegowi roboty działające w wyszukiwarce będą poprawnie indeksowały treści opublikowane w poszczególnych sekcjach. Poniżej przedstawiono kilka kluczowych wskazówek, które pomogą w pozycjonowaniu stron one page.
-
Zwracanie uwagi na link building
Link building jest głównym czynnikiem, który będzie wpływał na pozycjonowanie stron one page. Jeśli poszczególnym sekcjom strony nadano indywidualne adresy URL, warto byłoby tworzyć linki prowadzące do tych sekcji. Gdy użytkownik trafi na jeden z linków, jednocześnie trafia na całą firmową stronę. Link building jest ważny, gdyż strony one page mają ograniczoną możliwość optymalizacji. Linkowanie pozytywnie wpływa na ruch stron www.
-
Postawienie na jakość treści
Przy posiadaniu stron one page warto zadać sobie kilka pytań. W jaki sposób odróżnić się od konkurencji? Czy zawartość treści przyciąga internautów? Czym można zainteresować użytkownika? Takie pytania warto sobie postawić przy tworzeniu firmowej strony w jednej karcie. One page musi być zapełniona treścią, która przyciągnie użytkownika i sprawi że regularnie będzie odwiedzać witrynę. Warto mieć na uwadze, że w internecie jest wiele stron, które chcą przyciągnąć użytkownika. Wysokiej jakości treści zostaną wychwycone przez algorytm i zaimplementowany w wyszukiwarce Google. Strony one page są trudniejsze w rozbudowie o nowe treści, dlatego warto kierować się zasadą im mniej tym ciekawiej.
-
Zainteresowanie się słowami kluczowymi
Strony one page mają ograniczoną przestrzeń, na których można publikować treści. Posiadanie takiej firmowej strony sprawi, że witryna nie będzie obfitować w słowa i kluczowe frazy. Należy dobierać je z rozmysłem i sprawdzać, czy frazy są adekwatne do prowadzonej firmy. Tworząc stronę one page warto używać słów, które najczęściej wyszukiwane są przez użytkowników i charakteryzują się niskim poziomem konkurencyjności. Korzystanie z narzędzi analitycznych pozwoli ocenić wartość słów kluczowych.
-
Dzielenie i zarządzanie treścią w sekcjach
One page nie może być chaotyczne. Należy podzielić treść na tematyczne sekcje, które internauta bez problemu odnajdzie. Warto stosować anchor texty, który będzie odsyłać użytkownika do poszczególnych kategorii znajdujących się na tej stronie. Stworzenie menu pozwoli wyeliminować zdublowane treści i ułatwi poruszanie się po witrynie.
-
Analizowanie strony one page
Należy analizować ruch na stronie i wyciągać wnioski. Strona one page nie jest dla wszystkich. Czasami lepiej wrócić do tradycyjnego prowadzenia strony internetowej.
Bartłomiej Tokarski