SEO, PPC i SEM – czym się różnią?
Czym jest SEM, a czym SEO i PPC? Poznaj różnice między nimi i dowiedz jak w prawidłowy sposób zoptymalizować widoczność firmowej strony.
SEO, PPC i SEM – czym się różnią i jak wpływają na widoczność Twojej strony firmowej
Jeśli posiadasz firmową stronę internetową, z pewnością chcesz, by odwiedzało ją jak najwięcej klientów. Duży ruch na stronie, przekłada się bowiem na zwiększone zainteresowanie marką, a co za tym idzie na wyższą sprzedaż. Jednak za tym, by Twoja strona była lepiej widoczna, stoi wiele czynników. Przyjrzymy się dziś kilku podstawowych z nich, związanych z pozycjonowaniem, czyli SEM, SEO i PPC.
Prawidłowe pozycjonowanie
O widoczności Twojej strony decyduje algorytm, którego upodobań i antypatii nie sposób poznać. Możemy jedynie podejmować szereg działań opartych na testach, obserwacjach ruchu na stronie i własnych doświadczeniach. Całokształt tych zabiegów jest właśnie tym, co obejmuje SEM, czyli Search Engine Marketing. Wewnątrz tego sformułowania wyróżniamy dwie możliwe gałęzie: SEO (Search Engine Optimization) oraz PPC (Pay Per Click). W dalszej części przyjrzymy się bliżej tym zagadnieniom i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak je wykorzystać do lepszego pozycjonowania firmowej strony.
Dobry plan to podstawa, czyli SEM
SEM to ogół strategii marketingowych używanych w celu promocji konkretnej usługi lub marki. Obejmuje wyniki organicznego wyszukiwania (czyli opartego na przykład na słowach kluczowych) z wynikami uzyskanymi poprzez płatne reklamy.
Są to zwykle działania długofalowe, nie przynoszące natychmiastowych rezultatów. Koncepcja SEM zakłada ciągłą ewolucję i zmiany w obranej strategii pozwalające na dostosowanie się do płynności rynku. Muszą to być dobrze zaplanowane kroki uwzględniające upodobania konsumentów oraz aktywność konkurencji. Specjalista SEM dla Twojej firmy powinien zadbać o kompleksowe działania marketingowe mające na uwadze także kierunek, w którym zmierza Twój biznes.
SEO a pozycjonowanie – wartościowe treści jako klucz do sprzedaży
Pojęcie SEO jest powiązane z budową strony internetowej i treściami, jakie na niej zamieszczasz. Obejmuje słowa i frazy, które zawarte są w opisach, tekstach ofertowych czy blogowych. Korzyści z SEO nie są jednak widoczne od razu. Potrzeba czasu, by algorytm uwzględnił stosowane działania pozycjonujące. Natomiast jeśli są właściwie wykonane, na pewno w końcu okażą się skuteczne.
Użycie często wyszukiwanych słów, zwiększa prawdopodobieństwo wysokiej pozycji w wyszukiwarkach i większego ruchu na stronie. nie jest to jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Stosowanie popularnych fraz może spowodować, że Twoja strona zniknie wśród konkurencji. Warto więc szukać złotego środka lub zaufać profesjonalistom. Dobry specjalista od SEO zadba o widoczność Twojej strony w wyszukiwaniach, a także pomoże zwiększyć ruch i generowaną sprzedaż.
Płatne reklamy, czyli PPC
Pod tym sformułowaniem kryje się kupowanie reklam, które wyświetlają się później uzytkownikom w internecie. Atrakcyjność tej formy marketingu z punktu widzenia biznesu polega na tym, że płacisz za efekt, nie za wyświetlanie reklamy. Oznacza to, że koszt reklamy jest naliczony dopiero w momencie, gdy ktoś w nią kliknie – jak sama nazwa wskazuje (“zapłać za kliknięcie”).
Popularną formą PPC są reklamy Google Ads czy kampanie w social mediach takich jak Facebook. Google przyjmuje dwie formy pokazywania reklam:
- w wynikach wyszukiwania
- w postaci baneru na stronach partnerów
Dlatego ta forma marketingu może być atrakcyjna szczególnie dla małych firm i nowych biznesów – pozwala na uzyskanie dużej popularności i spektakularnych efektów w krótkim czasie.
Skuteczny marketing z pomocą SEM, SEO i PPC
Planując akcje marketingowe postaraj się skorzystać z każdej dostępnej strategii. Połączone działanie wszystkich trzech narzędzi pozwoli uzyskać najlepsze efekty – zarówno natychmiastowe, jak długoterminowe.
Zadbaj o profesjonalną obsługę swojej strony i pamiętaj, że marketing w internecie to ciągły proces. Trzeba nieustannie śledzić aktualne trendy, obserwować ruch na stronie i analizować działania konkurencji. W przeciwnym razie, nawet po bardzo skutecznej, ale jednorazowej kampanii marketingowej, w krótkim czasie możesz stracić zainteresowanie odbiorców.
Milena Filipowicz