Rich Snippets – jakie korzyści wynikają z korzystania
Jako użytkownik internetu na pewno zauważyłeś jak bardzo rozwinęły się dane zawarte w wynikach wyszukiwarki m.in. Google i zastanawiasz się rich snippets co to jest.
Rich snippets co to jest ?
Widzimy np. ile gwiazdek ma dane przedsiębiorstwo, jakie są najczęściej zadawane pytania (FAQ) dotyczące strony, możemy nawet otrzymać interesujące nas informacje bez wchodzenia w żaden wynik (spróbuj wpisać np. „jaką wysokość ma Mount Everest?”). Ciekawosta- to rozwiązanie ma swoją nazwę. Są to Rich Snippets.
Rich Snippets znane są również jako fragmenty rozszerzone
Rich Snippets znane są również jako fragmenty rozszerzone. Jak sama nazwa wskazuje, jest to poszerzenie wyników wyszukiwania o dodatkowe, najczęściej bardzo przydatne informacje. Zazwyczaj uzyskuje się je poprzez wdrożenie w kodzie HTML danych strukturalnych – specjalne znaczniki umieszczone w kodzie strony, które opisują zawartość strony w sposób zrouzumiały dla wyszukiwarek.
Pomimo, że w Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest google, ta część internautów, która zdecydowała się na inną stronę może nie mieć możliwości skorzystania z tej opcji. Nie każda wyszukiwarka zaimplementowała Rich Snippets w swoim silniku. Co więcej, nie wszystkie Rich Snippets są zależne od nas. Niektóre są generowane automatycznie przez google na podstawie różnych czynników, np. poprawnej semantyki kodu HTML. No i przede wszystkim – odmienne rodzaje Rich Snippets, które zresztą mocno się od siebie różnią.
Breadcrumbs
Breadcrumbs (z ang. okruszki) to informacja mówiąca nam czego dotyczy dana strona. Np. że dany wynik wyszukiwania jest ofertą sprzedaży a nie wpisem blogowym.
Gwiazdki pokazują nam jaka jest średnia ocena wśród osób zostawiających opinię na temat danej strony (średnia i ilość głosów). Jest to opcja bardzo pomocna. Od razu będziemy mogli wiedzieć czy dana strona jest warta odwiedzenia. Jest to dobry moment, aby wspomnieć o manipulacji Rich Snippets (w tym przypadku np. fałszywa średnia ocen). Próba manipulacji w przypadku Google skończyć się może zdjęciem błędnego Snippetu z wyników wyszukiwania lub nawet możemy otrzymać karę w postaci wyindeksowania strony.
Karuzela w wynikach wyszukiwania Google (np. po wpisaniu Onet.pl) pokazuje nam na pierwszej pozycji np. kilka artykułów z jednej strony. Mogą to być również filmy czy nawet przepisy kulinarne.
FAQ – czyli najczęściej zadawane pytania. Pozwolą nam na szybsze dotarcie do miejsca, w którym możemy znaleźć odpowiedź na interesującą nas kwestię.
Dla sklepów internetowych
Rich Snippets dla sklepów internetowych jest elementem szalenie istotnym kiedy chcemy poruszać się w sferze e-commerence. Możesz zareklamować swój produkt poprzez pokazanie jego zdjęcia na samym początku wyników wyszukiwania (również z informacją mówiącą, że dany produkt znajduje się w magazynie).
Przepisy kulinarne są bardzo wygodną opcją dla pasjonatów kuchni. Wpisując „przepis na _____” nie musimy wchodzić w żaden wynik aby otrzymać przepis który nas interesuje.
Rich Snippets dla wydarzeń
Rich Snippets dla wydarzeń zawierają informacje na temat nazwy wydarzenia, daty początkowej i końcowej, ceny biletów oraz miejsca wydarzenia.
Rodzajów jest dużo więcej, jednak wymienione przeze mnie zostały te najpopularniejsze. Ostatnim etapem ich wdrażania może być upewnienie się, że Snippety na pewno działają. Służy do tego specjalne narzędzie udostępnione przez google (https://search.google.com/test/rich-results). Dzięki temu narzędziu dowiemy się jakie dane strukturalne są już wdrożone na naszej stronie oraz jakie nieprawidłowości pojawiają się podczas ich odczytywania przez bota Google.
Tym sposobem w bardzo kreatywny sposób możesz wyróżnić swoją stronę internetową wśród innych. Warto skorzystać z tej opcji. Szczególnie ponieważ tego typu ułatwienia często spotykają się z dużym docenieniem wśród internautów. Z kolei wśród właścicieli stron internetowych z dużym docenieniem spotykają się wysokie liczby wejść na stronę. Jest to korzyść dla obu stron.