Platformy e-Commerce – prestashop czy woocommerce
- Platformy e-Commerce - prestashop czy woocommerce
- E-commerce - co to jest?
- Rodzaje e-commerce
- Typ B2C (business-to-consumer)
- Typ B2B (business-to-business)
- Typ C2C (consumer-to-consumer)
- Platforma e-commerce - co to jest i do czego służy
- Rodzaje platform e-commerce
- WooCommerce - co to jest?
- Wady i zalety WooCommerce
- Prestashop - co to jest?
- E-commerce WooCommerce czy Prestashop?
E-commerce to niewątpliwie internetowa potęga. To nie tylko sklepy internetowe, ale cała gospodarka online. To wszystkie transakcje wykonywane w sposób elektroniczny. E-commerce daje bardzo wiele możliwości biznesowych, których liczba wciąż rośnie. Prędkość rozwoju handlu elektronicznego zależy nie tylko od faktu, że coraz więcej ludzi chce kupować szybciej, taniej i prościej, ale także ze względu na sytuację, taką, jak lockdown spowodowany epidemią koronawirusa.
Platformy e-Commerce – prestashop czy woocommerce
Dziś skupimy się na możliwościach e-commerce w postaci sklepów internetowych (jeśli jesteś zainteresowany posiadaniem własnego, dedykowanego sklepu internetowego, zajrzyj TUTAJ). Sklepy internetowe korzystają z oprogramowania zwanego platformą e-commerce. Do czego ono służy? Jaka jest jego rola? Chcę Cię dziś zapoznać z dwoma platformami e-commerce i podpowiedzieć, którą warto wybrać.
Zacznijmy jednak od początku.
E-commerce – co to jest?
E-commerce (electronic commerce) w dosłownym tłumaczeniu oznacza handel elektroniczny. E-handel to szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą środków elektronicznych, czyli wszelkie zakupy usług i towarów, których płatność i dostawa odbywa się poza placówką stacjonarną.
E-commerce znany jest głównie pod postacią sklepów internetowych. Jednak warto wiedzieć, że e-handel to również wymiana walut, bankowość elektroniczna, aukcje internetowe i inne formy biznesu online.
Rodzaje e-commerce
Zanim zapoznam Cię z pojęciem platform e-commerce, poznaj rodzaje e-handlu, które uporządkują wiedzę na ten temat. E-commerce dzielimy pod względem podmiotów zawierających transakcje. Wyodrębniamy tu trzy główne typy, które definiujemy jako B2C, B2B i C2C.
Typ B2C (business-to-consumer)
To wszystkie transakcje odbywające się pomiędzy firmą a indywidualnym konsumentem. Sprzedaż odbywa się tu bezobsługowo, zazwyczaj poprzez sklep internetowy.
Typ B2B (business-to-business)
To wszystkie transakcje biznesowe odbywające się pomiędzy dwoma firmami. Najważniejsze są tu relacje z kontrahentami. Sprzedaż odbywa się poprzez specjalny system B2B i za pośrednictwem handlowców.
Typ C2C (consumer-to-consumer)
To jeden z najwygodniejszych i coraz popularniejszych typów e-handlu. Odbywa się on pomiędzy osobami prywatnymi za pomocą przykładowo serwisów aukcyjnych i ogłoszeniowych, takich jak Allegro, Vinted czy OLX. W tym przypadku jedna z tych osób jest sprzedawcą, a druga konsumentem.
Platforma e-commerce – co to jest i do czego służy
Co to jest platforma e-commerce? To oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie sklepem internetowym. W skład funkcji platformy e-commerce wchodzi tu, między innymi zarządzanie produktami i sprzedażą, kontakt z Klientem, bezpieczne zarządzanie danymi, integracje z programami zewnętrznymi i oczywiście e-marketing (SEO, blog, rekomendacje itp.).
Rodzaje platform e-commerce
Wiem, to wszystko może wydawać się skomplikowane. Wszystko ma swoje typy i rodzaje, tak jakby nie można było uprościć sobie życia do tylko jednego… Korzystanie z Internetu byłoby wtedy zdecydowanie łatwiejsze. Niestety…
Właśnie dlatego chcę przedstawić Ci rodzaje platform e-commerce w jak najprostszy sposób. Wyróżniamy dwa podstawowe – platformy otwarte i zamknięte.
-
Platformy OTWARTE
To te bardziej skomplikowane w obsłudze. Tworzone są dla bardzo zróżnicowanych rozwiązań e-handlu. Są elastyczne i umożliwiają dostosowanie do wielu funkcji, takich jak subskrypcje, rezerwacje czy sklep.
-
Platformy ZAMKNIĘTE
Platformy zamknięte powstają dla prostych rozwiązań e-commerce. Są łatwe w obsłudze, ale mają ograniczone możliwości na rozwój obecnie i w przyszłości.
Skoro posiadasz już podstawową wiedzę na temat platform e-commerce, to przejdźmy do clue tego artykułu. Przedstawiam Ci dwie użyteczne platformy e-commerce: WooCommerce i Prestashop. Którą z nich wybrać? Przeanalizujmy to!
WooCommerce – co to jest?
Wtyczka WooCommerce umożliwia stworzenie pełnoprawnego sklepu internetowego za pomocą WordPressa. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, czym jest WordPress i jakie posiada zalety, to przeczytasz o nim TUTAJ.
Głównym zadaniem WooCommerce jest przekształcenie strony w sklep internetowy. Wtyczka ta jest stosunkowo prosta w obsłudze. Wykorzystuje się ją nie tylko do tworzenia prostych sklepów, które stanowią dodatek do istniejącej strony WordPress, ale także do większych, samodzielnych sklepów, które zapewniają pełną dogodność transakcji zarówno właścicielom, jak i Klientom.
Wady i zalety WooCommerce
Zalety WooCommerce:
- Doskonały wybór, jeśli poza sklepem chcesz posiadać także stronę do zarządzania treścią (WordPress)
- Oprogramowanie WooCommerce jest darmowe i otwarte
- WooCommerce jest proste w instalacji i konfiguracji
- Częste i regularne aktualizacje pozwalają być na bieżąco z najnowszymi wymogami technologicznymi
- Dostępne są liczne rozszerzenia i wtyczki dla WooCommerce i WordPress, które dopasują najlepsze rozwiązania dla Twojego sklepu internetowego
- Z WooCommerce możesz prowadzić swój sklep internetowy w wielu językach, wykorzystując wiele walut
- Różnorodna grafika i szeroki wybór szablonów umożliwi Ci zaprojektowanie oryginalnego designu sklepu lub wdrożenie projektu własnego
- Funkcjonalność WooCommerce zapewni Ci możliwość dowolnej modyfikacji platformy
- Możesz sprzedawać dowolny typ produktów i usług
- Dokładne statystyki pozwolą Ci na monitorowanie na bieżąco raportów sprzedaży, zamówień, informacji dotyczących klientów i stanów magazynowych
Wady WooCommerce:
- Wysoki koszt niektórych wtyczek i dodatków w wersji “pro”
- W porównaniu do zaawansowanych systemów sklepowych, WooCommerce ma małą ilość funkcjonalności
- WooCommerce wymaga wykupienia miejsca hostingowego na serwerze
- Brak zaawansowanych mechanizmów ułatwiających skalowanie, co uniemożliwia np. uruchomienie na kilku serwerach
- Aktualizacje mogą stanowić również wadę systemu, gdyż trzeba je robić ręcznie, tak samo, jak optymalizować system sklepowy
Prestashop – co to jest?
Poznałeś już platformę WooCommerce oraz jej zalety i wady. Zarówno jednych, jak i drugich może być oczywiście zdecydowanie więcej. To zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb naszych i sklepu.
Prestashop to kolejne darmowe oprogramowanie typu Open Source dla sklepu internetowego. Pozwala nam stworzyć pełnowartościowy i funkcjonalny sklep internetowy. Tak jak WooCommerce, instalacja tutaj jest łatwa i instynktowna. Poznajmy, jakie jeszcze zalety oraz wady posiada Prestashop.
Zalety Prestashop:
- Posiada zdecydowanie więcej funkcji niż wcześniej opisana platforma WooCommerce, których nie trzeba dodatkowo instalować
- Bardzo duży wybór szablonów, motywów i rodzajów grafiki
- Dostępna funkcja cross-selling, która pozwala spersonalizować proces zakupu (dostępna także w WooCommerce)
- Posiada możliwość dostosowania kosztów przesyłki
- Dostępne liczne funkcje wspierające pozycjonowanie i SEO
- Ciągły rozwój oprogramowania poprzez aktualizacje
- Użyteczne funkcje dla marketingu, takie jak analityka, newsletter czy obsługa formularzy kontaktowych
- Wsparcie wielojęzyczności i lokalizacji
- Oferuje możliwość działania na wielu serwerach
- Posiada możliwość tworzenia kont o różnych uprawnieniach (administrator, sprzedawca, spedytor)
Wady Prestashop:
- Zbyt duża ilość dostępnych szablonów wpływa na prędkość działania strony – Prestashop postrzegana jest za dość wolną
- Szablony są trudne w edycji
- Budowa PrestaShop jest dużo bardziej złożona i skomplikowana niż WooCommerce
- Brak automatycznych aktualizacji – wszystkie trzeba wykonywać ręcznie, a są one dość częste
- Jeśli chcesz poprawić SEO i rozbudować swój blog, konieczne będzie zainstalowanie WordPressa
E-commerce WooCommerce czy Prestashop?
Znasz już wady i zalety obu platform e-commerce. Z mojej perspektywy mogę powiedzieć Ci z zupełną szczerością, że zdecydowanie trudniej było mi znaleźć wady oprogramowania Prestashop. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że wszystko zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb. Oba oprogramowania cechuje ciągły rozwój i typ Open Source, czyli taki, z którego możemy korzystać bez ponoszenia kosztów. Pomimo pogłosek, że systemy Open Source łatwo zhakować, to regularne aktualizacje pozwolą temu skutecznie zapobiec.
Wybór odpowiedniego systemu e-commerce zależy zarówno od wielkości i złożoności sklepu, jak i od ilości funkcji, których w nim potrzebujemy. Prestashop oferuje ich więcej, ale jest trudniejsza w obsłudze niż WooCommerce. Zastanów się więc i wybierz mądrze!
PAMIĘTAJ! Zawsze możesz zasięgnąć profesjonalnej pomocy podczas tworzenia zarówno strony internetowej, jak i sklepu internetowego. Będziesz mieć 100% pewności, że Twoja inwestycja będzie udana oraz unikniesz niepotrzebnych komplikacji. Zajrzyj TUTAJ.