Jaka powinna być idealna strona landing page?
Co to jest landing page?
Landing page (o tym, czym jest strona docelowa więcej przeczytasz tutaj) to jeden z najważniejszych elementów generowania konwersji, jednak większość firm nie wykorzystuje jej w wystarczającym stopniu – lub w ogóle. Zamiast tego zwykle zwraca się większą uwagę na stronę główną. W końcu jest to pierwsze miejsce w twoim wirtualnym sklepie, które widzą odwiedzający, a więc potencjalni klienci.
Badania pokazują, że średni współczynnik konwersji dla witryny wynosi od 1% do 3%, co oznacza, że konwertuje tylko niewielką część ruchu. Nie jest to powalający na kolana wynik, więc pozostaje postawić pytanie, dlaczego firmy nadal polegają na stronie głównej przy wykonywaniu zadań? Może to wynikać z tego, że nie wszyscy zdają sobie do końca sprawę z wagi posiadania nie tylko dobrej strony internetowej, ale także perfekcyjnie skrojonej na potrzeby firmy landing page.
Strona docelowa jest zatem must-have dla każdej strony internetowej, ponieważ zapewnia platformie wyższy odsetek odwiedzających, którzy stają się potencjalnymi klientami. W rzeczywistości strony docelowe mają średnio 5-15% współczynnik konwersji. Jednak często są one przysłonięte przez stronę główną lub strony innych produktów.
Dzieje się tak, ponieważ od lat marketingowcy koncentrują się na kierowaniu ludzi do witryny firmowej bez jasnego pojęcia, w jaki sposób odwiedzający się tam dostali i dokąd ich zabrać. Obecnie często używamy marketingu e-mailowego, mediów społecznościowych, reklam typu pay-per-click (PPC) i innych kanałów online, które umożliwiają sprzedającym kierowanie ruchu do określonych lokalizacji (stron docelowych) zawierających odpowiednie komunikaty dla każdej grupy odbiorców.
Główne zadanie landing page
Zadaniem tych właśnie dedykowanych landing page jest poinformowanie odwiedzających dokładnie, czego od nich oczekujesz i dlaczego powinni wykonać daną czynność. Strony domowe, mimo że nadal są ważnym elementem witryny internetowej firmy, są zwykle mniej skoncentrowane na konkretnym zadaniu, ponieważ służą masom. Strony główne świetnie nadają się do bezpośredniego ruchu, ale jeśli możesz kontrolować, w jaki sposób użytkownicy docierają do twojej witryny, strona docelowa jest najlepszym miejscem do wysyłania ich w miejsce, gdzie na nich oczekujesz z ofertą. Właściwie wykonane strony docelowe mogą mieć bardzo pozytywny wpływ na generowanie potencjalnych klientów, a co za tym idzie zysków.
Chociaż strony docelowe ze swoje definicji już są skuteczniejsze niż strona główna witryny przy współczynniku konwersji 5–15%, mogą radzić sobie znacznie lepiej, jeśli zastosują sprawdzone metody, które opiszę poniżej.
Jak powinna wyglądać idealna landing page?
Zastanawiasz się, co jest potrzebne, aby uzyskać świetny współczynnik konwersji strony docelowej? Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, jak stworzyć idealną landing page.
1. Nigdy nie używaj swojej strony głównej jako strony docelowej.
Jak wspomniano powyżej, strony główne zazwyczaj zawierają zbyt dużo komunikatów, przez co odwiedzający czują się zagubieni, nie podejmują akcji. Zalecane jest również, aby nie używać strony produktu w witrynie głównej. Nawet jeśli twoja strona główna i podstrony są świetne, dedykowana landin page będzie skuteczniej przekształcać odwiedzających w potencjalnych klientów, ponieważ skoncentrują się na jednym zadaniu, co jest jej głównym celem.
2. Strony docelowe muszą zawierać następujące elementy:
- Nagłówek precyzyjnie wskazujący wartość i (opcjonalnie) podtytuł
- Krótki opis oferty
- Co najmniej jeden obraz pomocniczy lub krótki film
- Opcjonalnie – dodatkowe elementy, takie jak referencje, logo klientów lub plakietki bezpieczeństwa
- I najważniejsze: formularz na samej stronie docelowej, który służy do przechwytywania informacji. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz umieścić go na stronie docelowej, użyj dużego przycisku wezwania do działania (CTA – Call To Action), aby skierować odwiedzających do następnego kroku.
3. Usuń lub ogranicz dodatkową nawigację.
Strona docelowa ma jeden cel – ma zachęcić użytkownika do wykonania jednej określonej czynności. Gdy trafiają oni na stronę, chcemy ich tam zatrzymać, dopóki nie wykonają czynności, na której nam zależy. Pozostawienie dodatkowych linków może skłonić ich do dalszej wędrówki. Usuń ze strony nawigację, aby nie klienci nie opuszczali strony docelowej.
4. Utrzymaj jasny i prosty cel.
Nie próbuj umieszczać zbyt wielu informacji na swoich stronach docelowych. Wyjaśnij, o czym jest landing page i czego oczekujesz od odwiedzającego. Ogranicz ilość obrazów, multimediów i linków tylko do tego, co jest konieczne, i organizuj zawartość w odpowiedniej strukturze, aby obiekty były w logicznej kolejności. Szczególnie ważne jest, aby wezwanie do działania (CTA) było jak najbardziej czytelne dla odwiedzającego.
5. Zmniejsz wątpliwości.
Wątpliwości są spowodowane przez obiekty (lub brakujące obiekty) na stronie, które uniemożliwiają odwiedzającemu podjęcie działania. Może to obejmować podanie zbyt dużej ilości informacji, rozpraszającą uwagę animację, brak opinii dotychczasowych klientów lub bezpieczeństwa itp. Spraw, aby odwiedzający byli pewni, że zdecydują się podać swoje informacje. Aby zmniejszyć wątpliwości, nie wymagaj od odwiedzających, aby zbyt dużo czytali, dołącz elementy dowodowe, takie jak opinie klientów, liczba pobrań/sprzedaży, aby wskazać akceptację od innych, plakietki bezpieczeństwa (jeśli masz do czynienia z poufnymi dane, takie jak informacje o karcie kredytowej, nie zapominaj o zamieszczeniu odpowiednich informacji marketingowych wymagających akceptacji) i upewnij się, że komunikaty są zgodne na całej ścieżce konwersji.
6. Pytaj tylko o to, czego potrzebujesz.
Jeśli chodzi o formularze internetowe, nie ma magicznej odpowiedzi na liczbę wymaganych pól. Ale oto jedna prosta zasada: pytaj tylko o to, czego naprawdę potrzebujesz ty lub twój zespół sprzedaży. Staraj się również trzymać z daleka od wrażliwych lub poufnych informacji. Nigdy nie używaj słowa „Prześlij” na przycisku formularza. Zawsze używaj zwrotów adekwatnych do tego, co klienci otrzymują w zamian. Na przykład użyj opcji „Pobierz teraz”, „Uzyskaj bezpłatną wersję próbną” lub „Dołącz do naszej listy mailingowej”.
7. Utwórz wiele stron docelowych.
Dla każdej nowej kampanii lub oferty utwórz nową stronę docelową. Im więcej masz landing page, tym więcej możliwości przekształcenia ruchu użytkowników w potencjalnych klientów i zwiększenia zysków.
8. Udostępnij swoją landing page.
Jest to opcjonalne, ale to kolejny świetny sposób na przyciągnięcie większej liczby użytkowników do stron docelowych. Uwzględnij linki do udostępniania w mediach społecznościowych lub widżet udostępniania społecznościowego na swoich landing page, aby odwiedzający mogli łatwo dzielić się tymi treściami na swoich profilach, a co za tym idzie, zwiększać możliwości konwersji potencjalnych klientów.
9. Prosty, czytelny design.
Przygotowując oprawę graficzną, pamiętaj, że nadrzędnym celem landing page jest konwersja, pozyskanie kontaktu a docelowo sprzedaż. Przygotuj więc stronę, która pozwoli sprawnie przejść proces i wypełnić formularz. Unikaj wszelkich elementów, które mogą rozproszyć uwagę odbiorcy.
Elementy graficzne odgrywają ogromną rolę. Odpowiednio dobrane czy też świetnie przygotowane wideo mogą być tym czynnikiem, który w znacznym stopniu zaważy na zainteresowaniu produktem, który oferujesz. Ważne: elementy graficzne muszą korespondować z wartością, którą oferujesz.
10. Social proof, czyli społeczny dowód słuszności.
Opinie i rekomendacje innych osób, które dokonały zakupu, czy są zadowolone z usługi, są jednym z najważniejszych czynników, które powodują, że klienci decydują się na podobne działanie. Tym właśnie jest zasada dowodu społecznego. Na twoim landig page powinny one być dopasowane do twojego klienta.
11. Zidentyfikuj swoich docelowych odbiorców i ich potrzeby.
Bez względu na to, nad którą częścią wizerunku firmy pracujesz, powinieneś pomyśleć o tym, kim są twoi docelowi odbiorcy i jak możesz rozwiązać ich problemy – a projektowanie strony docelowej nie jest wyjątkiem od tej praktycznej zasady. Planując go, zastanów się, czego twoi docelowi odbiorcy oczekują i powinni zobaczyć, kiedy otworzą twoją witrynę.
12. Uwzględnij czat na żywo na stronie docelowej.
Jeśli to możliwe, umieść funkcję czatu na żywo na stronie docelowej. W ten sposób odwiedzający mogą uzyskać natychmiastową pomoc, której potrzebują od momentu otwarcia strony.
Pamiętaj. Twoja strona docelowa to pierwsza rzecz, którą każdy odwiedzający twoją witrynę widzi i doświadcza. Dlatego tak ważny jest dobry projekt landing page, bo to pierwsze wrażenie na temat twojej firmy.
Świetna strona docelowa może pomóc w generowaniu większej liczby potencjalnych klientów, zwiększeniu liczby transakcji, poprawie wrażeń użytkowników witryny, zaimponowaniu odwiedzającym i zapewnieniu profesjonalnego wyglądu stronie.
Jaki będzie skutek podjętych działań? Patrząc praktycznie, jeśli przyciągniesz 10 000 odwiedzających do swojej strony głównej, otrzymasz szacunkowo 300 potencjalnych klientów. Jeśli zamiast tego wyślesz ich na stronę docelową ze średnim współczynnikiem konwersji 30%, możesz wygenerować 3000 potencjalnych klientów. Nie ulega wątpliwości, która opcja jest skuteczniejsza.
Idealna strona www pozwoli sprzedać produkt, docierając nawet do najbardziej wymagających klientów, ale to landing page przyprowadzi ci ich w miejsce, w którym czekasz ze swoją ofertą.
Szukasz pomocy w temacie projektowania i optymalizacji landing page? Koniecznie zajrzyj tutaj.
Hanna Kuchlin-Amri