Kolory firmowe – jak je wybrać?
Kolory firmowe szybko przekazują ważne informacje. Ich silny i natychmiastowy wpływ sprawia, że barwy są kluczowym elementem budowania marki każdej firmy. Planując branding, nie możesz zapomnieć o tym, jak ważny jest to element.
Schemat kolorów, który stworzysz dla swojej marki, będzie odgrywał kluczową rolę w różnych zasobach marketingowych — od sposobu tworzenia własnego logo, po projekt witryny i wiele innych. Spójne stosowanie kolorów na wszystkich platformach może skutkować ujednoliconym wyglądem i stylem Twojej firmy. Dzięki temu będzie zapadać w pamięć i będzie rozpoznawalna.
Aby pomóc Twojej firmie wyróżnić się odpowiednimi kolorami marki, przyjrzyj się przewodnikowi, w którym postarałam się wyjaśnić ten ważny temat. Od tego, o co chodzi w kolorach marki, aż po proces wyboru własnych barw firmowych.
Dlaczego kolory firmowe są takie ważne?
Kolory marki to paleta około pięciu do dziesięciu barw, które są używane do reprezentowania konkretnej firmy. Konsekwentne i strategiczne zastosowanie kolorów marki, może zwiększyć świadomość i rozpoznawalność brandu.
Niektóre z głównych zastosowań kolorów marki to: logo firmy, kolorystyka strony internetowej, kanały mediów społecznościowych, projektowanie wizytówek oraz reklamy drukowane i cyfrowe. W przypadku firm działających w branży tradycyjnej, kolory marki mogą również odnosić się do projektu sklepu, szyldu, strojów personelu, opakowań produktów i nie tylko.
Kolory firmowe odzwierciedlają tożsamość marki
Kolory są odzwierciedleniem tożsamości Twojej marki. Paleta kolorów, jakie wybierzesz, powinna zatem być zgodna z Twoimi wartościami i przekazem, który niesiesz.
W tym celu musisz najpierw zdefiniować tożsamość marki. Zalecaną praktyką jest stworzenie listy przymiotników opisujących charakter Twojej firmy, tak jakbyś mówił o osobie. Zadaj sobie pytanie, jak chcesz, aby marka była postrzegana i co wyróżnia ją na tle konkurencji. Wówczas wybór barw będzie znacznie łatwiejszy.
Jak wybrać kolory firmowe?
Teraz gdy już określiłeś tożsamość swojej marki, nadszedł czas, aby wybrać kolory. To one sprawią, że będzie się wyróżniać na rynku. Robiąc to, warto przyjrzeć się zasadom psychologii kolorów, aby poznać i dobrze wybrać ich znaczenia.
Ważne jest również, aby pamiętać, że kolor nie jest nauką ścisłą i nie ma równania, które dokładnie określiłoby, który oznacza to, co dokładnie planujesz przekazać i gwarantuje sukces. Tutaj wkraczają kombinacje kolorystyczne, które poprzez zestawienie, pomagają w uzyskaniu wyglądu, który wywołuje określone uczucia u odbiorców.
Aby to zrozumieć, dam przykład. Pomyśl o różnicy w znaczeniu koloru niebieskiego w połączeniu ze złotem – przywołującym wyobrażenia o królewskości i luksusie – w przeciwieństwie do tego samego niebieskiego, ale w połączeniu z różowym – który wydaje się o wiele bardziej zabawny.
Kolory mogą oznaczać różne rzeczy w zależności od barw, z którymi są połączone, a także kontekstu i konotacji kulturowych. Istnieją jednak wyraźne trendy w wykorzystaniu kolorów w zależności od branży.
Przykłady wyboru kolorów marki
Przyjrzyjmy się przykładom, jakie kolory wybierają poszczególne branże.
- Wiele firm z branży spożywczej i restauracyjnej wybiera ciepłe kolory, które przyciągają uwagę i wywołują apetyt, takie jak czerwony, pomarańczowy i żółty. Inne marki spożywcze wybierają zielony, aby promować połączenie z odżywianiem i dobrym samopoczuciem lub niebieski i różowy dla słodyczy i deserów, co sprawia, że na sam widok cieknie ślinka.
- Większość firm zajmujących się zdrowiem i wellness wybiera kolor niebieski, aby podkreślić czystość, wiarygodność i odpowiedzialność. Inne popularne opcje to zielony, reprezentujący naturę i zdrowie, oraz pomarańczowy, który przywołuje idee witalności i energii.
- W branży mody i urody często używa się czerni dla podkreślenia wyrafinowania i glamour, a ciepłych kolorów, takich jak czerwony, pomarańczowy i różowy dla wyrażenia pasji, pewności siebie i sensualności.
- Firmy technologiczne najczęściej wybierają kolor niebieski, który symbolizuje zaufanie, inteligencję i wydajność. Dodatkowe kolory to pomarańczowy, który jest przyjazny, optymistyczny, energetyczny oraz fioletowy, który oznacza jakość i kreatywność.
Wybierz swoje kolory
Kiedy już to wszystko wiesz, może zabrać się za szukanie inspiracji i wybór kolorów dla swojej własnej marki.
Ostatnim krokiem przed stworzeniem barw firmowych, będzie rozejrzenie się za inspiracją kolorystyczną. Przejrzyj palety konkurencji i spróbuj zrozumieć, co sprawia, że działają dobrze. Pomyśl, czego możesz się nauczyć z tych wyboru kolorów i sposobów, jak możesz wyróżnić się na rynku. Jeśli masz wątpliwości, sięgnij po profesjonalną pomoc.
Innymi świetnymi źródłami inspiracji są internetowe generatory palet kolorów, w których można znaleźć pomysły na ciekawe zestawienia i przyciągające uwagę odcienie.
Wybierz swój podstawowy kolor firmowy:
Podstawowy kolor Twojej marki, czyli kolor podstawowy, jest najbardziej powiązany z Twoją marką. Jest bazą, przemyśl jego wybór.
Jeśli chodzi o kolor podstawowy, poszukaj jednego, który najlepiej odzwierciedli filozofię Twojej firmy w oparciu o znaczenie kolorów. Możesz eksperymentować z różnymi odcieniami koloru, który masz na myśli, przechodząc od intensywnych i ciemnych do łagodniejszych i pastelowych, a nawet jaskrawych neonów, aby znaleźć idealny wygląd.
Wybierz dodatkowe kolory firmowe:
Gdy już masz podstawowy kolor, wybierz od dwóch do czterech kolorów, które będą do niego pasować. Te barwy będą uzupełniać główny i mogą pojawić się obok niego lub niezależnie. Kolory drugorzędne marki mogą mieć kilka różnych kierunków:
- Analogiczny schemat kolorów: są to zbliżone warianty Twojego koloru podstawowego. Oznacza to, że jeśli Twoim podstawowym kolorem jest jaskrawoczerwony, możesz dodać inne ciepłe kolory (takie jak pomarańczowy i żółty), które należą do tej samej grupy barw. Analogiczne zestawienia kolorystyczne są zazwyczaj harmonijne i przyjemne w odbiorze.
- Kolorystyka monochromatyczna: są to różne odcienie koloru podstawowego. Na przykład, jeśli kolorem podstawowym jest niebieski, kolory drugorzędne mogą być jasnoniebieskie i ciemnoniebieskie. Monochromatyczne schematy kolorów mogą wzmocnić i uwydatnić Twój kolor główny.
- Kontrastowe schematy kolorów: Kontrastujące kolory to albo kolory dopełniające (umieszczone naprzeciwko siebie na kole kolorów), albo wybór kolorowych, równie żywych odcieni. Ten schemat kolorów może pomóc w wyróżnieniu się kolorów Twojej marki i zwykle daje lekki i nowoczesny efekt.
Tworząc kolory marki, łatwo jest skupić się tylko na głównych kolorach i przeoczyć neutralne. Jednak one też są ważne, ponieważ to one odpowiadają za większość twojej komunikacji, np. kolor tekstu pisanego, i pojawią się w tle większości twoich zasobów. Kolory neutralne to zazwyczaj biel lub czerń, często w połączeniu z kilkoma odcieniami szarości.
Na koniec przetestuj kolory swojej marki. Po ich wybraniu umieść je wszystkie razem i sprawdź je w kilku różnych kombinacjach, aby upewnić się, że się uzupełniają i przekazują przesłanie, do którego dążyłeś. Zobacz także, jak wyglądają na stronie internetowej, używając odpowiednich wtyczek, żeby sprawdzić, czy razem są wyraźnie czytelne.
Mając taki zasób wiedzy o kolorach marki, na pewno dokonasz właściwego wyboru.
Hanna Kuchlin-Amri