Jak wybrać kolor strony internetowej?
Jak wybrać kolor strony internetowej? Przy tworzeniu stron internetowych dobrze dobrany kolor może pomóc osiągnąć sukces. Przy pomocy różnych barw, użytkownik przekazuje odbiorcy pierwsze informacje, a także pokazuje, w jakiej branży działa. Ponadto źle dobrany kolor może zniechęcić do dalszego przeglądania witryny, dlatego bardzo ważna jest przemyślana praktyka. Dzięki tym działaniom można zachęcić odbiorcę do dalszego przeglądania strony www i wzbudzić w nim pozytywne emocje. W artykule postaram się przedstawić barwy, które użytkownik powinien dobierać podczas tworzenia stron internetowych.
Kolor strony internetowej – Najważniejsze zasady przy wyborze
Należy pamiętać, że odpowiednio dobrany kolor witryny wpływa na odbiór blisko 80% użytkowników. Jeżeli przedsiębiorca podejmie odpowiednią decyzję to zyska aprobatę odbiorcy i zwiększy szansę na to, że jego strona internetowa będzie generować większy ruch. Wybór nieodpowiedniej barwy może skutkować wyłączeniem witryny. Dlatego nie należy lekceważyć mocy kolorów i dokładnie przemyśleć wygląd strony www.
Istnieje kilka zasad, które pomagają firmom wybrać odpowiedni kolor na stronę internetową. Jeżeli przedsiębiorca dostosuje się do nich to zyska nie tylko efekt wizualny, ale również zwróci uwagę potencjalnych klientów. Należy pamiętać, że blisko połowa użytkowników ocenia witrynę po wyglądzie. Dlatego tak ważny jest dopasowany szablon i właściwie dobrane barwy. Warto zatem zapoznać się z zasadami doboru kolorów na stronę internetową.
Kolory strony www – dopasowywanie kolorów do grupy odbiorców
Przy doborze barw na stronę internetową warto zwrócić uwagę na fakt, że w zależności od wieku i płci użytkownicy różnie mogą postrzegać te same kolory. W jednym przypadku wywołują pozytywne, a w innym negatywne emocje. Dlatego bardzo ważne jest aby kierować się gustem i oczekiwaniami grupy docelowej. Dzięki odpowiednio dobranym kolorom, w odbiorcy można wzbudzić radość i zaciekawienie, a nie zniechęcenie. Jeżeli firma przy tworzeniu witryny boi się, że podejmie złą decyzję, niech postawi na uniwersalne barwy typu: czerwony, niebieski, czy zielony.
Stosowanie nietypowych połączeń
Badanie eksperckie pokazują, że użytkownik dłużej przegląda stronę www, na której zastosowano nietypowe połączenia kolorystyczne. W takim przypadku mózg potrzebuje więcej czasu na analizę, gdyż jest to dla niego pewnego rodzaju novum. Jest do doskonały sposób na stronę główną, gdyż to zazwyczaj ona decyduje o tym, czy użytkownik dłużej pozostanie na witrynie. Ważne jest aby podczas przeglądania strony internetowej znalazł jeszcze więcej interesujących go treści.
Wybieranie kolorów strony internetowej dopasowanych do branży
Specjaliści udowodnili, że podświadomość łączy często kolory z określonymi branżami. Zazwyczaj ma to związek ze skojarzeniami bądź doświadczeniami z przeszłości. Dlatego, jeżeli firma przy tworzeniu strony internetowej weźmie to pod uwagę, użytkownicy odwiedzający witrynę od razu będą wiedzieli co się na niej znajduje. Warto pomyśleć również nad unikalnym połączeniem kolorystycznym, dzięki czemu strona www wyróżni się na tle konkurencji. Jednocześnie nadal będzie można wysyłać odbiorcy jasne sygnały.
Na pewno każdy przedsiębiorca zastanawia się, jaki wybrać kolor na stronę internetową, by dobrze dopasować go do branży. Dzięki przygotowanej ściągawce firma bez problemu będzie mogła postawić na barwę dopasowaną do biznesu. Szczególnie warto zwrócić uwagę na następujące kolory.
Kolor strony internetowej
- Brązowy – warto wybrać ten kolor, gdy prowadzi się sklepy związane z branżą gastronomiczną, a w szczególności kwiaciarnie lub cukiernie. Brąz łączony jest bardzo często z naturą, dlatego sprawdzi się na witrynach związanych ze zwierzętami, rolnictwem, czy przemysłem motoryzacyjnym.
- Zielony – jest kolorem najczęściej kojarzonym z przyrodą, ekologią, pieniędzmi i zdrowym stylem życia. Dlatego doskonale sprawdzi się na stronie internetowej, na której znajdują się treści związane z bankowością, giełdą, czy ekologiczną żywnością.
- Niebieski – barwa ta najczęściej kojarzona jest z usługami technologicznymi. Warto postawić na ten kolor na stronie związanej ze służbą zdrowia oraz lotnictwem.
- Szary – idealnie nadaje się, jako główny kolor w branży technologicznej.
- Czarny – jest to barwa utożsamiana z luksusem. Dlatego warto zdecydować się na ten kolor, gdy firma prowadzi stronę internetową z markowymi ubraniami, czy butami, a także dla sklepów jubilerskich.
- Błękitny – najczęściej wykorzystywana barwa w branży turystycznej. Pastelowe odcienie niebieskiego wywołują spokój, dlatego idealnie sprawdzą się w przypadku biur podróży i salonów odnowy biologicznej.
- Biały – jest to najczęściej wykorzystywany kolor na stronach internetowych, dlatego często pojawia się w połączeniu z innymi barwami. Jako główny odcień można wybrać go, jeżeli posiada się witrynę dotyczącą branży medycznej i przemysłu odzieżowego.
Zasada właściwego łączenia kolorów strony internetowej
Skoro wiadomo już, jaki kolor najlepiej wybrać dla swojej branży, warto zwrócić uwagę na to, że można go zestawiać z inną barwą. W tym celu należy skorzystać z koła kolorów i zaznaczyć na nim najważniejszy odcień na witrynie. Następnie sprawdzić, jaka barwa znajduje się naprzeciw koloru, który został zaznaczony. Jeżeli przedsiębiorca chce uzyskać mniej krzykliwy efekt, to po prostu należy wybrać barwy znajdujące się bliżej środka koła.
Bartłomiej Tokarski