Jak sprawdzić, czy strona działa i prawidłowo się indeksuje?
Spis treści:
- Jak sprawdzić czy strona się prawidłowo indeksuje?
- Indeksowanie strony- jak to działa?
- Indeksowanie strony – na co należy zwrócić uwagę?
- Podsumowanie
Zastanawiasz się dlaczego nie możesz znaleźć swojej strony internetowej w wyszukiwarce Google? Problem tkwi w prawidłowej indeksacji, wpływającej na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. W takim razie jak zadbać o jej widoczność? W niniejszym artykule dowiesz się jak sprawdzić czy strona działa i jak zadbać o indeksowanie strony.
Jak sprawdzić czy strona się prawidłowo indeksuje?
Jeżeli nie możesz znaleźć swojej strony w wyszukiwarce Google, to zanim przystąpisz do poprawy jej widoczności warto sprawdzić jej indeksację. W tym celu wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę Google komendę „site:nazwastrony.pl”. Jeśli w wynikach pojawi się Twoja strona, to znaczy, że została ona zaindeksowana. Natomiast w przypadku gdy jej nie widzisz, to możesz założyć, że Twoja strona nie spełnia wymogów technicznych i należy popracować nad jej jakością.
Indeksowanie strony – jak to działa?
Indeksacja strony jest nieodzownym elementem jej widoczności w sieci. W większości przypadków proces ten odbywa się automatycznie poprzez odwiedziny Twojej strony przez Googlebota. Jeżeli robot ocenia ją pozytywnie pod kątem jej funkcjonalności, to powinna ona automatycznie zostać zaindeksowana.
Jej pozycja w Google zależna jest też od częstości odwiedzin robota. W celu sprawdzenia ostatniej wizyty Googlebota na Twojej stronie należy wpisać w przeglądarce „cache:nazwastrony.pl”. Jeżeli pojawi się informacja, że ostatnia wizyta robota miała miejsce 2 lata temu, to nie masz co spodziewać się jego powrotu. Innymi słowy oznacza to, że Googlebot natrafił na problemy z jej indeksacją.
Nie musisz czekać na wizytę robota! Możesz samodzielnie dodać stronę do Google za pomocą Search Console. W tym celu należy wejść na stronę https://search.google.com/search-console/about?hl=pl. Następnie wkleić pełny adres swojej strony i kliknąć poproś o indeksowanie. Jest to szybki i skuteczny sposób na nadanie Twojej stronie pozycji w wyszukiwarce Google. Jednak warto zastanowić się też nad powodami ze stroną stojącymi za brakiem wcześniej wspomnianych odwiedzin (odpowiedź poniżej).
Indeksowanie strony – na co należy zwrócić uwagę?
Należy zacząć od tego, że indeksowania podzielić można na dwa podtypy:
- wewnętrzne dotyczące indeksowanej przez nas strony,
- zewnętrzne obejmujące odnośniki na innych stronach odsyłające do naszej strony.
W przypadku automatycznych odwiedzin Googlebotów możesz spodziewać się sprawdzenia Twojej strony pod kątem wielu aspektów. Ważny jest jej poprawny kod, strona tytułowa, nagłówki czy użyte w tekstach słowa kluczowe.
Jeśli chodzi o indeksowanie wewnętrzne, czyli odnoszące się do treści zawartych na Twojej stronie, to należy pamiętać, że „w oczach” robotów Google nie wszystkie treści warto indeksować. Szczególnie jeśli Twoja strona składa się z wielu podstron i informacje się powielają (duplicate content) lub są zbyt okrojone i nie niosą za sobą żadnego przekazu (thin content). Tak skonstruowana strona jest nisko oceniana przez Googlebooty, więc nieuchronne będą pojawiające się problemy z jej optymalizacją. Dlatego bardzo ważne jest, aby zadbać o odpowiednie funkcjonalności strony internetowej!
Możesz też samodzielnie zachęcić roboty Google do częstszego odwiedzania Twojej strony. Na przyśpieszone indeksowanie strony wpływają linki do twojej strony umieszczone na innych stronach internetowych (tzw. indeksowanie zewnętrzne) oraz wcześniej wspomniane zaindeksowanie jej za pośrednictwem Search Console.
Podsumowanie
- Jeżeli chcesz sprawdzić czy Twoja strona prawidłowo się indeksuje, to wpisz w wyszukiwarkę: „site:nazwastrony.pl”.
- Można samodzielnie zadbać o indeksowanie strony dodając ją do Search Console.
- Indeksowanie można podzielić na wewnętrzne (związane ze stroną) i zewnętrzne (dotyczące zamieszczania linków do naszej strony na blogach, itp.).
- Ważne jest, aby strona nie posiadała zduplikowanych lub okrojonych treści. Dobrze skonstruowana strona internetowa zachęci roboty Google do częstych odwiedzin, co przełoży się na jej lepszą optymalizację.