Dobra identyfikacja wizualna, czyli jaka?
Chodząc na zakupy, pewnie nawet nie zastanawiasz się nad tym, co wpłynęło na twoje wybory konsumenckie. Za to, że włożyłeś określony produkt do koszyka odpowiada w dużej mierze identyfikacja wizualna firmy. Logo, kolorystyka, cała oprawa graficzna sprawiają, że automatycznie wiesz co to za produkt, a to budzi Twoje zaufanie. Jak sprawić, żeby potencjalni klienci rozwinęli w sobie takie zainteresowanie Twoją marką? Czym charakteryzuje się dobra identyfikacja wizualna? Niniejszy artykuł z pewnością udzieli Ci odpowiedzi na te pytania.
Identyfikacja wizualna. Co to?
Identyfikacja wizualna związana jest z oprawą graficzną marki, która jest nośnikiem informacji o produkcie i całej firmie. Na identyfikację wizualną składają się:
- Logo
- Fonty – krój i wielkość czcionek
- Kolorystyka
- Spójny styl strony internetowej
- Wygląd materiałów promocyjnych
Identyfikacja wizualna marki. Po co?
Jej celem jest wzbudzenie w potencjalnym kliencie określonych emocji i dzięki temu pozyskanie jego sympatii. Ponadto wpływa ona na rozpoznawalność marki, gdyż poprzez ten wizualny element klienci zaczynają szybciej kojarzyć markę. Asocjację z marką w połączeniu z wcześniej wspomnianymi pozytywnymi uczuciami bezpośrednio odznaczają się w pozycji i popularności firmy.
Dobra identyfikacja wizualna. Cechy
1. Zgodna z filozofią firmy i celowa
Identyfikacja wizualna musi być przede wszystkim zgodna z założeniami marki i istotą jej produktów. Ważne, żeby zidentyfikować co chcesz przekazać za jej pomocą. Zastanów się nad charakterystyką i przydatnością swoich produktów, postaraj wyobrazić sobie np. jakie kolory to wyrażają i następnie zrealizuj ten pomysł. Oczywiście warto skorzystać z pomocy specjalistów, z którymi skonfrontujesz swoją wizję.
2. Kolory
Zwróć uwagę na zagadnienia związane z psychologią koloru. Wybierz właściwe barwy dla swojej firmy w zależności od uczuć, jakie chcesz wzbudzić w odbiorcach. Barwy pełnią symboliczną funkcję i w sposób podprogowy oddziałują na psychikę człowieka.
3. Spójna
Jest to element, który w największym stopniu wpływa na rozpoznawalność marki. Określony początkowo i systematycznie utrzymywany design sprawia, że potencjalni klienci łatwiej będą kojarzyć daną oprawę wizualną z Twoją marką. Pamiętaj, aby utrzymywać początkowo określoną szatę kolorystyczną. Klienci przywiązują się do danych barw i kojarzą z nim Twój produkt.
4. Unikalna
Identyfikacja wizualna powinna być oryginalna. Ważne, żeby wyróżniała się na tle innych marek, ponieważ tylko w ten sposób będzie bezpośrednio kojarzona z danym produktem. W gąszczu wielu zbliżonych wizualnie produktów, zadbaj o jej nietuzinkowość.
Pamiętaj jednak, żeby Twoja firma wpisywała się w ogólnie panujący trend, w ramach którego można poeksperymentować z identyfikacją wizualną.
Julianna Skawińska