Pozycjonowanie stron internetowych. Do czego służy?
Pozycjonowanie stron internetowych to nieodzowny element przy prowadzeniu działalności online. Posiadanie własnej witryny jest absolutną podstawą obecności w sieci, jednak samo posiadanie nie wystarczy. Ważne jest, aby strona była widoczna, dzięki czemu pojawi się w świadomości większej liczby potencjalnych klientów Twoich usług. Do tego właśnie służy pozycjonowanie. Czym tak naprawdę jest pozycjonowanie stron internetowych?
Do czego służy pozycjonowanie stron internetowych?
Stworzenie własnej witryny w sieci zawsze budzi wiele emocji. Istnieje szereg możliwości, jak np. zdecydowanie się na gotowe szablony stron internetowych. Jednak to dopiero początek. Strona powinna być wypełniona treściami atrakcyjnymi zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek internetowych. Pierwsze jest oczywiste – użytkownik, który znajdzie na stronie wartościowe dla siebie informacje, prędzej czy później wróci i zwiąże się na dłużej. Aby jednak w ogóle dowiedział się o istnieniu Twojej strony, musi ją gdzieś zobaczyć. Gdzie? Najczęściej w wyszukiwarkach.
By było to możliwe, strona musi być dobrze widoczna. Obecność na piątej czy szóstej stronie wyszukiwarki sprawi, że bardzo mało osób odwiedzi Twoją witrynę. Mało tego, praktycznie nikt nie będzie szukał potrzebnych informacji tak „daleko”. Dlatego Twoja strona musi pojawiać się na określone, wpisywane przez użytkownika internetu frazy, jak najwyżej. Na pierwszej stronie. Do tego właśnie służy pozycjonowanie stron internetowych.
Skuteczne pozycjonowanie
Aby strona była jak najlepiej widoczna w wynikach wyszukiwania niezbędne jest ustalenie spójnej strategii wprowadzanych rozwiązań. Każda witryna może potrzebować nieco innych działań, jednak warto wiedzieć, jakie są najczęściej używane i najbardziej skuteczne.
- Określenie grupy potencjalnych klientów – na Twoją stronę internetową nie powinno wchodzić jak najwięcej przypadkowych użytkowników. Osoby odwiedzające powinny być zainteresowane tematyką witryny – branżą, oferowanymi produktami czy usługami.
- Zdefiniowanie grupy słów kluczowych – po określeniu grupy docelowej należy dowiedzieć się, w jaki sposób określają w wyszukiwarkach internetowych zagadnienia związane z Twoją branżą. Co wpisują, w jaki sposób szukają potrzebnych im informacji. To pozwoli przekierować ich na Twoją stronę.
- Zaplanowanie treści dla wszystkich podstron pod kątem słów kluczowych – docelowy użytkownik, po wpisaniu określonej frazy w wyszukiwarce powinien widzieć Twoją stronę. Nasycenie strony treściami zawierającymi te frazy sprawi, że wyprzedzi ona konkurencję i pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania.
- Rozwijanie treści – samo nasycenie strony słowami kluczowymi nie wystarczy. Użytkownik odwiedzający naszą stronę to pierwszy sukces. Kolejnym, nie mniej ważnym, jest zatrzymanie go na dłużej. Do tego niezbędne są wartościowe treści, którymi klient będzie zainteresowany. I które sprawią, że następnym razem wróci bezpośrednio do Ciebie, bo będzie wiedział, że strona jest wartościowa, dostarcza mu niezbędnej wiedzy i rozwiązuje jego problemy czy zaspokaja potrzeby w danym temacie.
- Budowa struktury strony – strona powinna być ciekawa i jednocześnie przejrzysta. Do tego potrzebne jest zadbanie o jej wygląd. Tworzenie wielu ciekawych podstron (każda z unikalnym adresem URL!) zawierających odnośniki (linki) do kolejnych podstron sprawi, że użytkownik zwiąże się ze stroną na dłużej.
- Analiza konkurencji – warto zapoznać się z rozwiązaniami oferowanymi przez konkurencję. Bardzo często strona konkurencji pozwoli wdrożyć ciekawy pomysł, ulepszyć to, czym już dysponujesz, a nawet rozszerzyć grupę słów kluczowych, które powinny kierować do Twojej strony.
Przy podejmowaniu działań związanych z pozycjonowaniem należy pamiętać, że powinna być ona atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Jest to bowiem mechanizm połączony. Wyszukiwarki wywindują naszą stronę wysoko, dzięki czemu pojawi się potencjalnym odbiorcom w widocznym miejscu. To z kolei sprawi, że więcej osób odwiedzi ją i jeśli znajdą na niej wartościowe treści – zostaną na dłużej i nie będą szukać rozwiązań u konkurencji.
Łukasz Majchrowski