Co to jest lejek marketingowy?
Wiesz, co to jest lejek marketingowy? Sprawdź i dowiedz się czy dobrze wykorzystujesz jego potencjał. Dobra strategia marketingowa, która nazywana jest lejkiem marketingowym podzielona jest na kilka etapów. Zbudowanie go i trzymanie się jego wzorców pomoże Ci przyciągnąć klientów i odnotować zyski ze sprzedaży.
Co to jest lejek marketingowy? Wszystko, co musisz wiedzieć o jego budowie i wykorzystaniu
Budując swoją markę w sieci zapewne nie raz natknąłeś się na pojęcie lejka marketingowego. Musisz wiedzieć, że ta forma marketingu to bardzo ważny element sprzedaży. Bez niego Twoje kampanie mogą nie przynieść spodziewanych rezultatów lub nawet całkowicie Cię zawieść. Poznaj czym jest lejek marketingowy, jak jest zbudowany oraz jak go wykorzystać. Dzięki wprowadzeniu do go swojej kampanii możesz zyskać nowych klientów oraz przyciągnąć ich do siebie na dłużej.
Co to jest lejek marketingowy
Lejek marketingowy (lub też sprzedażowy) to pojęcie, które definiuje etapy budowania relacji na płaszczyźnie sprzedawca-klient. Celem sięgania po ten sposób marketingowy jest oczywiście nakłonienie potencjalnego nabywcy do dokonania zakupu.
Dlaczego właściwie ta metoda nazywana jest lejkiem? Pojęcie to zostało przeniesione z życia codziennego. Jak w fizycznym narzędziu zmniejsza się przekrój, tak samo w jego internetowym odpowiedniku zawęża się Twoja grupa osób, do których dociera Twój przekaz marketingowy.
Na samym początku, w najszerszym miejscu, znajduje się każdy, kto zobaczył Twoją stronę internetową. Z każdym kolejnym zwężeniem, zmniejsza się także liczba odbiorców, ponieważ następne etapy skierowane są już konkretnie do tych, którzy realnie zainteresowani się Twoją ofertą. Na samym końcu pozostają Ci klienci, którzy znaleźli u Ciebie tego, co szukali i dokonali zakupu.
Budowa lejka marketingowego
Lejek marketingowy składa się z 4 etapów, które z języka angielskiego tworzą akronim AIDA. Rozwinięcie tego skrótu liter przedstawia się następująco:
- Attention (uwaga) – przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Konsumenci odkrywają produkt lub markę i na tym etapie decydują, czy chcą się z nimi bliżej zapoznać.
- Interest (zainteresowanie) – zainteresowanie klienta produktem oraz sprawdzenie oferty. W tym momencie rozpoczyna się także proces rozważania dokonania zakupu w konkretnym sklepie internetowym.
- Desire (pożądanie) – przekonanie klienta o potrzebie posiadania sprzedawanego przez Ciebie produktu. Utwierdzenie się w przekonaniu, że ten konkretny produkt oraz sprzedawca spełniają wszystkie wymogi założone przez przyszłego nabywcę.
- Action (działanie) – zrealizowanie potrzeby i zakup przez klienta. Budowanie stałej współpracy z klientem, pogłębianie zaufania oraz zachęcanie do dalszych zakupów.
Poniżej przedstawię i szerzej omówię poszczególne części lejka.
Lejek marketingowy – części
lejek marketingowy Etap I – uwaga
W najszerszym miejscu lejka musisz skupić się na pozyskaniu zainteresowania potencjalnego klienta, czyli tak naprawdę wszystkich użytkowników sieci. W tym etapie musisz nakłonić jak największą liczbę internautów do odwiedzenia Twojej strony internetowej. Pierwszy krok nie skupia się na sprzedaży, a na budowaniu świadomości marki i wzbudzeniu zaufania, a także zwróceniu na siebie uwagi. W tej części lejka najlepiej sprawdzi się dobrze przeprowadzone działanie marketingowe, jak pozycnowanie SEO czy dopracowany sklep internetowy, który będzie sobą reprezentować profesjonalizm oraz odpowiednie podejście do klienta.
Jeśli pierwsze wrażenie potencjalnego klienta będzie pozytywne i zainteresuje się ofertą, zacznie przeglądać więcej treści na temat sklepu, częściej będzie odwiedzał tę konkretną witrynę lub być może zapisze się do Newslettera.
lejek marketingowy Etap II – zainteresowanie
Kiedy potencjalny klient znajduje się już na stronie internetowej, o której ma wiedzę, powstają kolejne pytania, na które musi znaleźć odpowiedź. Dlatego drugi etap polega przede wszystkim na edukacji. Stąd tak ważne jest umieszczenie w witrynie internetowej wszystkich informacji, jakich może chcieć uzyskać klient. Dobrym rozwiązaniem jest więc umieszczenie na stronie działu FAQ, bloga firmowego, raportów czy statystyk, aby potencjalny klient uzyskał odpowiedzi na wszystkie pytania i w pełni poinformowany – dokonał zakupu.
Kiedy pokażesz co oferujesz, przekonasz nabywców, że warto skupić się na ofercie, którą przedstawiasz. Na tym etapie jesteś jedynie jedną z wielu opcji, stąd należy mieć na uwadze stworzenie treści, które będą reprezentować wysoką jakość wykonywanych usług, które to wzmocnią zaufanie klienta i wyróżnią Cię na tle konkurencji.
lejek marketingowy Etap III – pożądanie
Przedostatni etap lejka marketingowego to przede wszystkim konkretyzacja planów sprzedażowych oraz bezpośrednie już zachęcanie klienta do zakupów. Ten etap to czas, kiedy możesz zacząć zwracać się do klienta w sposób bardziej sprzedażowy – wysyłając mu np. spersonalizowane oferty, które odpowiadają jego potrzebom. Za powodzenie tego etapu w lejku marketingowym odpowiedzialny jest chociażby dobrze skonstruowany mailing, który nakłoni klientów do zakupu.
W tej części lejka marketingowego stanowczą rolę odgrywają także takie elementy jak: wydajność, stosunek ceny do jakości, popularność produktu czy opinie innych użytkowników. Część materiałów z poprzednich etapów działań może być powtórnie prezentowana, ale dzięki temu słuszność klienta co do zakupu właśnie na Twojej stronie internetowej zostanie wzmocniona i znikną ewentualne obiekcje.
lejek marketingowy Etap IV – działanie
Ostatnim etapem lejka marketingowego jest oczywiście dokonanie zakupu. Właśnie w tym miejscu zadowolenie klienta i słuszność z podjętej decyzji są najważniejsze. Stąd Twoje działanie nie powinno kończyć się wraz z przyjęciem zamówienia. Ważne jest bowiem nie tylko nakłonienie odbiorców do dokonania zakupu, ale zatrzymanie ich na dłużej, by ich działanie nie było jedynie jednorazową czynnością.
Dobrą praktyką będzie podziękowanie klientowi za dokonanie zakupu i nakłonienie go do powrotu na Twoją stronę. W ramach zachęcenia klientów do częstego korzystania z Twoich usług, możesz wprowadzić rabaty lub specjalne karty członkowskie, które będą dla klientów czymś wyjątkowym i mocno sperzonalizownym.
Lejek marketingowy to przepis na sukces
Jak widzisz, przemyślany i dobrze przygotowany lejek marketingowy jest w stanie nie tylko przyciągnąć, ale także zatrzymać klientów. Jak każde działanie, które jest korzystne, wymaga on dużego nakładu pracy. Jeśli jednak zdecydujesz się na budowanie swojej marki, możesz zauważyć takie pozytywy jak:
- zaplanowanie działań marketingowych na różnych etapach sprzedaży;
- stworzenie systemu oceny i promowania leadów dostosowany do potrzeb Twojej firmy;
- monitorowanie skuteczności prowadzonych przez Ciebie kampanii sprzedażowych;
- poznanie momentu, w którym najwięcej klientów rezygnuje z transakcji, co może pozwolić na wyeliminowanie tego przez wprowadzenie udoskonalonych działań.
Jeśli jeszcze nie korzystasz z lejków marketingowych, spróbuj i przekonaj się jak wiele korzyści może to wnieść do Twojego biznesu. Nawet kiedy wydaje Ci się to czarną magią, nie rezygnuj z ulepszenia swojej kampanii i zgłoś się tutaj, żeby poznać więcej szczegółów i zacząć czerpać jeszcze większe zyski!
Agnieszka Żurek