Cechy dobrego brandingu.
Jak zbudować markę?
Pamiętaj, że rozpoznawalna i lubiana marka to jeden z najcenniejszych aktywów, jakie posiada firma i cechy brandingu. Wiele badań wskazuje na to, że znaczny procent konsumentów woli kupować nowe produkty znanych im marek.
Jako mała firma możesz konkurować z dużymi markami z oddanymi klientami i nieograniczonym budżetem marketingowym. Dlatego musisz znaleźć sposoby na wyróżnienie się — dzięki własnemu solidnemu procesowi budowania marki.
Dla każdego przedsiębiorcy ważne powinno być nie tylko budowanie biznesu, ale także marki. To zapewnia wzrost zainteresowania, a niejednokrotnie zachwyt klientów.
Jak zbudować markę?
Branding to znacznie więcej niż fajne logo czy dobrze umieszczona reklama. Mówiąc najprościej, Twoja marka jest definiowana przez ogólne postrzeganie Twojej firmy przez klienta.
Bardzo dobrze ujął to jeden z najbogatszych ludzi na świecie, założyciel Amazona Jeff Bezos:
Twoja marka to jest to, co inni mówią o tobie, kiedy nie ma Ciebie z nimi w pokoju.
Proste, prawda? Twoja marka to nic innego niż Twoja reputacja. Na dzisiejszym rynku odnosząca sukcesy marka musi być spójna w komunikacji i doświadczeniu na wielu płaszczyznach:
- Środowisko (sklep lub biuro)
- Materiały drukowane, oznakowanie, opakowania
- Strona internetowa i reklama online
- Publikowanie treści – w tym prowadzenie bloga
- Sprzedaż i obsługa klienta
- Ludzie, czyli dobry zespół.
Teraz budowanie marki wydaje się prostsze? Prawda jest taka: branding nie powstaje z dnia na dzień… ani nawet w ciągu kilku miesięcy. Budowanie marki to proces i wymaga strategii. Jednak ciągły wysiłek zaowocuje nawiązaniem długotrwałych relacji z Twoimi klientami.
A to wszystko razem prowadzić będzie do stałego wzrostu liczby potencjalnych klientów i sprzedaży, poleceń z ust do ust oraz ich poparcia dla Twoich produktów lub usług.
Na czym polega budowanie marki?
Budowania marki polega na generowaniu świadomości na temat Twojej firmy za pomocą strategii i kampanii w celu stworzenia unikalnego i trwałego wizerunku na rynku.
Najprościej wygląda to tak:
Pozytywny wizerunek + wyróżnienie = sukces marki. Jakie są cechy brandingu?
Branding można podzielić na trzy etapy:
-
Strategia marki
-
Tożsamość marki
-
Marketing marki
Strategia marki określi, czym się wyróżniasz, dlaczego jesteś godny zaufania, spowoduje, że marka będzie zapadała w pamięć. Przekaże Twój cel, obietnice i sposób rozwiązywania problemów ludziom, który potem chętnie kupią Twoje usługi, a co najważniejsze, wrócą do Ciebie i jeszcze zaproszą innych klientów.
Jest to pierwszy krok, który musisz zrobić, tworząc markę od podstaw, niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy już ją posiadasz. Nie zbudowałbyś domu bez planu, prawda? Tak samo jest z Twoją marką. Możesz myśleć o strategii marki jako o tym, jak chcesz, aby świat postrzegał Twój biznes.
Skuteczna i kompleksowa strategia marki powinna obejmować w ramach procesu budowania brandingu następujące elementy:
- Odkrywanie marki
- Badanie konkurencji
- Sprawdzanie grupy docelowej
- Głos marki, czyli to, jak się przedstawiasz
- Znajomość i historię marki
Strategia jest kluczowym i podstawowym elementem budowania udanej marki. Jest to jeden z obszarów, który większość firm pomija, ponieważ wskakują bezpośrednio do projektowania i marketingu. Nie popełnij też tego błędu! Dowiedz się, jak opracować strategię marki tutaj.
Co to tożsamość marki?
Tożsamość marki to sposób, w jaki przekazujesz opinii publicznej, czym dysponujesz za pomocą wizualizacji, wiadomości i doświadczenia. Twoja strategia marki wpłynie na to, jak przedstawisz tożsamość i dopasujesz ją do celu, aby uzyskać jak największy wpływ.
Twoje elementy tożsamości marki powinny być konsekwentnie stosowane we wszystkich kanałach. W ten sposób Twoja firma staje się rozpoznawalna. Obejmuje to:
- Logo
- Kolory i czcionki
- Wzory i ikony
- Dodatki
- Projekt strony internetowej
- Treść i wiadomości
- Reklamę
- Druk lub opakowanie (zależy od charakteru firmy)
Co to Marketing marki?
Marketing marki to sposób, w jaki firmy lub organizacje podkreślają i zwiększają świadomość produktów lub usług, łącząc wartości i głos z właściwymi odbiorcami poprzez komunikację strategiczną.
Obecnie wzmocnienie wizerunku Twojej marki można skutecznie osiągnąć poprzez różne działania z zakresu marketingu cyfrowego:
- Doświadczenie użytkownika (tj. Twoja strona internetowa)
- SEO i marketing treści
- Marketing mediów społecznościowych
- Marketing e-mailowy
- Płatne reklamy (PPC)
Razem te kanały mają fundamentalne znaczenie dla zdobywania świadomości marki i rozwoju i cechy brandingu.
Jak zbudować markę? Jakie są cechy brandingu?
Zastanawiasz się, od czego zacząć? Poniżej kilka prostych kroków, jak zbudować markę, którą ludzie kochają
1. Odkryj cel Twojej marki i cechy brandingu.
Każda odnosząca sukces marka ma za sobą potężny cel. Ty też powinieneś go określić.
Podczas określania celu marki należy zadać sobie cztery pytania:
- Dlaczego istniejesz?
- Co Cię wyróżnia?
- Jaki problem rozwiązujesz?
- Dlaczego ludzie powinni się z tym zapoznać?
Wykorzystasz te pomysły, aby stworzyć podstawy swojej marki, za pomocą sloganu, propozycji wartości, głosu, wiadomości, historii i nie tylko.
Zastanów się więc głęboko i pomyśl, jakie skarby posiadasz, które mogą odróżnić Twoją markę od innych.
2. Zbadaj konkurencyjne marki w swojej branży
Nigdy nie powinieneś naśladować dokładnie tego, co robią duże marki w Twojej branży. Ale powinieneś być świadomy tego, co robią dobrze, ale także, gdzie zawodzą.
Celem jest odróżnienie się od konkurencji. Przekonaj klienta do zakupu od Ciebie! Zawsze myślimy o tym, jak wyróżnić markę na tle tego, co już jest. Nie pomijaj tego kroku w procesie budowania marki.
Zbadaj, aby marka była skuteczna, musi być łatwa do rozpoznania i zapamiętania przez konsumentów.
-
Określ grupę docelową swojej marki.
Podstawą budowania marki jest określenie grupy docelowej, na której będziesz się koncentrować. Nie możesz być dla wszystkich, prawda?
Podczas budowania marki pamiętaj, do kogo dokładnie chcesz dotrzeć. Dostosujesz swoją misję i przesłanie do ich potrzeb. Kluczem do sukcesu jest być konkretnym. Poznaj szczegółowe zachowania i styl życia swoich klientów.
-
Ustal misję i deklaracje wizji marki.
Czy zastanawiałeś się nad misją i wizją swojej marki? Zasadniczo będziesz musiał jasno wyrazić to, dlaczego Twoja firma jest najbardziej interesująca.
Zanim zbudujesz markę, której ufa Twoja grupa docelowa, musisz wiedzieć, jaką wartość zapewnia Twoja firma.
Wszystko, od logo po slogan, głos, przesłanie i osobowość, powinno odzwierciedlać Twoją misję i wizję marki, jaką budujesz.
-
Przedstaw kluczowe cechy i korzyści, jakie oferuje Twoja marka.
Zawsze będą istniały marki z większymi budżetami i większymi zasobami, Twoje produkty, usługi i korzyści należą wyłącznie do Ciebie, więc zadbaj o nie.
Skoncentruj się na cechach i korzyściach, które sprawiają, że branding Twojej firmy jest wyjątkowy. Zakładając, że dokładnie wiesz, kim są Twoi docelowi odbiorcy, daj im powód, aby wybrać swoją markę, a nie inną.
Należy pamiętać, że nie jest to tylko lista funkcji, które Twój produkt lub usługi oferuje klientowi lub klientowi. Zastanów się, w jaki sposób zapewniasz wartość, która poprawia życie konsumentów.
Oto kilka przykładów:
- Bardziej autentyczna i przejrzysta obsługa klienta
- Lepszy sposób na wspieranie produktywności
- Obniżenie kosztów dzięki bardziej przystępnej cenie
- Oszczędność czasu na codziennych zadaniach
-
Zbuduj historię marki i przekaz.
Budując markę, zwięźle powiedz klientom, kim jesteś. Użyj głosu biznesowego, który wybrałeś dla swojej marki. Twój przekaz powinien być misternie powiązany z Twoją marką i konsekwentnie przekazywany.
Ta część procesu rozwoju marki wykracza poza Twoje logo i slogan, aby zdefiniować kluczowe aspekty:
- Kim jesteś
- Co oferujesz
- Dlaczego ludzie powinni się tym przejmować
Historia marki to okazja do komunikacji na poziomie ludzkim, nawiązania bezpośredniego emocjonalnego kontaktu z konsumentami. Oznacza to, że język, którego używasz, powinien być zrozumiany natychmiast po uderzeniu w emocjonalny ton. Spraw, aby było to proste i jasne.
Co najważniejsze: tworząc historię marki, nie zwracaj uwagi na to, co potrafi Twój produkt, ale dlaczego jest ważny dla Twojego klienta.
-
Stwórz logo marki i slogan.
Kiedy myślisz o tym, jak zbudować markę, najpierw przychodzą na myśl wizualizacje. Ten krok może być tym, w którym potrzebujesz pomocy w kreatywnym wykonaniu. Najbardziej ekscytującym i prawdopodobnie najważniejszym elementem procesu budowania marki jest stworzenie logo marki i sloganu dla Twojej firmy.
To logo pojawi się na wszystkim, co dotyczy Twojej firmy. Stanie się Twoją tożsamością, wizytówką i wizualnym rozpoznaniem Twojej obietnicy. Bądź więc gotów zainwestować czas i pieniądze, tworząc coś wyjątkowego, aby wzmocnić tożsamość wizualną Twojej firmy.
Potrzebujesz pomocy w brandingu swojej firmy? Zatrudnij profesjonalnego projektanta lub agencję brandingową z doświadczeniem w projektowaniu logo i tożsamości, aby wyróżnić Twoją markę. Ich doświadczenie zapewni, że zyskasz niepowtarzalny i ponadczasowy znak dla firmy.
-
Pozostań wierny budowaniu swojej marki.
O ile nie zdecydujesz się zmienić swojej marki na coś bardziej efektywnego w oparciu o zmierzoną reakcję konsumentów, kluczem jest spójność. Odwołaj się do strategii marki za każdym razem, gdy musisz podjąć decyzję dotyczącą tożsamości lub marketingu.
Po ustaleniu głosu marki używaj go do każdej tworzonej treści. Dokumentuj wszystkie wytyczne dotyczące marki, które tworzysz i rozpowszechniasz wewnętrznie w celach informacyjnych.
Ile warte jest budowanie marki, jeśli nie jest spójne? Nie zmieniaj ciągle swojego brandingu. Niespójność zdezorientuje Twoich klientów i utrudni długoterminowe budowanie marki.
Kiedy budujesz markę, która działa dla Twojej firmy, Ty i Twoi pracownicy jesteście najlepszymi rzecznikami promowania marki. Nikt nie zna Twojej marki lepiej niż Ty, więc od Ciebie zależy, czy i jak ją rozpowszechnisz.
Zatrudniając pracowników, upewnij się, że są oni dopasowani do misji, wizji i wartości Twojej marki. Zachęcaj także pracowników do tworzenia osobistej marki, która jest zgodna z procesem budowania marki Twojej firmy, dodatkowo wzmocnisz zasięg.
Daj także głos swoim klientom.
Zachęć ich do publikowania recenzji lub udostępniania Twoich treści.
Teraz gdy znasz już kroki prowadzące do pomyślnego stworzenia marki, musisz jeszcze pamiętać o kilku ważnych sprawach. Musisz posiadać stronę internetową, która jest najważniejszym narzędziem marketingowym, jakie posiadasz dla rozwoju biznesu i budowania marki.
Ważne jest, aby przy pierwszym uruchomieniu witryny mieć wszystkie właściwe elementy, od rejestracji nazwy domeny, przez hosting, po właściwy system zarządzania treścią.
To prowadzi nas do kolejnego elementu świetnej strategii cyfrowej marki: SEO i content marketingu. Jednym z najskuteczniejszych długoterminowych sposobów na zwiększenie świadomości marki i wygenerowanie odpowiedniego ruchu organicznego na Twojej stronie jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) i odpowiednia treść.
Istnieje wiele sposobów na osiągnięcie pozycji w wynikach wyszukiwania. Staraj się opracować kompleksową strategię uwzględniającą główne czynniki rankingu wyszukiwarek, a także tworząc bardzo wartościowe treści, które zaspokoją intencje użytkowników. Co najważniejsze, fundamentem Twoich działań SEO i publikowania treści zawsze będzie blog Twojej witryny.
Każda marka powinna być konsekwentnie reprezentowana we wszystkich sieciach społecznościowych poprzez publikowanie odpowiednich treści wysokiej jakości. Dzięki mediom społecznościowym Twoim celem jest zdobycie zaufania.
Nie zapominaj także o marketingu e-mailowym. Pomyśl o swojej liście e-mail marketingowej jako o swojej najbardziej zwartej społeczności i tak traktuj swoich subskrybentów.
Kiedy już przyswoisz sobie powyższe informacje, będziesz mógł świadomie budować branding. Zdobędziesz grono stałych klientów, którzy zaufają Twojej marce i będą ją rekomendować. Strategia dobrego brandingu jest nie do przecenienia w walce o stałe miejsce na rynku, który niewątpliwie jest bardzo konkurencyjny.
Hanna Kuchlin-Amri