Jak sprawdzić, czy strona działa i prawidłowo się indeksuje?
Czym jest indeksowanie strony?
Indeksowanie to skanowanie strony przez roboty Google. Polega ono na sprawdzeniu, czy spełnia ona wymogi techniczne i wpisuje się w standardy jakości. Jest to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania, ponieważ bez zaindeksowania Twoja strona nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwarek. Równie dobrze można powiedzieć, że nie będzie istniała.
Indeksowanie strony wewnętrzne i zewnętrzne
Do indeksowania wykorzystywana jest algorytmika wyszukiwania, a sam proces podzielić można na dwa typy:
Wewnętrzne indeksowanie strony obejmuje analizę jej treści, w zakres której wchodzi wyszukiwanie słów kluczowych, linków do innych stron, sprawdzenie czy kod jest poprawny, to samo tyczy się strony tytułowej czy użytych nagłówków. Celem skanowania strony jest zrozumieniem o czym mówi Twoja witryna i jakie można wyróżnić jej najważniejsze elementy.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że w opinii robotów Google nie wszystkie treści są warte zaindeksowania. Czyli jakie nie są? Z jednej strony, dotyczy to witryn, które posiadają wiele zakładek i powielają na nich informacje, a z drugiej takich nie niosąca za sobą żadnego przekazu.
Z kolei zewnętrzne indeksowanie odnosi się do do innych stron, które odsyłają do naszej witryny, np. poprzez link zaszyty w artykułach blogowych.
Pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania zależy w dużej mierze od częstości odwiedzin Googlebota. Możesz to w każdej chwili sprawdzić wpisując w przeglądarce „cache:nazwastrony.pl”. Jeśli odwiedziny miały miejsce kilka lat temu, to wiedz, że musisz ostro popracować nad indeksacją strony.
Zrób to sam
Jesteś niecierpliwy? Nie czekaj na wizytę robota Google, tylko samodzielnie zadbaj o jej szybszą indeksację.
Aby to zrobić należy skorzystać z narzędzi do monitorowania pozycji w wyszukiwarkach, takich jak Google Search Console, Bing Webmaster Tools lub Ahrefs. Narzędzia te pozwalają na monitorowanie indeksacji stron witryny, a także wyświetlanie informacji o stronach, które były indeksowane. Możesz także skorzystać z narzędzi takich jak Screaming Frog SEO Spider, aby sprawdzić, jaka część Twojej witryny jest indeksowana.